«دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع دولت قبلی افغانستان در حالی دیروز خود را به طالبان تحویل داد که در روزگاری نه چندان دور، طالبان را دشمن افغانستان، دزد، شغال، گرگ و تروریست میخواند و جوانان را برای جنگ با این گروه تحریک میکرد.
طالبان چون خود شان از سیاست نفوذ در داخل نظام استفاده کرده و نظام و تمام کشور را اشغال کردند هرگز به افغانستانی ها اعتبار نمیکنند و مطمین باشید همه چیز را بین افغان های خود شریک میکنند و بس.
پشتونها در افغانستان نیز حاکمیت چندصد ساله خود را مرهون عصبیت خونی شان هستند. برای آنها فرق نمیکند که چه کسی در حکومت باشد: نکتاییدار یا عمامهدار. آنچه برای شان مهم است حفظ حاکمیت و همبستگی قومی شان است.
نوز یک سال تمام از سقوط تراژیک جمهوری اسلامی افغانستان نگذشته است، اما بسیاری از مقامات آن در حال برگشت به دامن امارت بوده و هر روزه با طالبان جلسه و بگو بخند دارند.
از بررسی و آنالیز عملکرد طالبان رفته رفته این گمانه تقویت میشود که این گروه، دقیقاً همان اشتباهی را مرتکب شده که اعضای حزب دموکراتیک خلق افغانستان مرتکب شدند.
به بهانه سیاست اسلامی، محروم کردن مردم از نقشآفرینی در جامعه، نادیده گرفتن علم سیاست، از صحنه خارج کردن قواعد پذیرفته شدهی حکمرانی و هنر مدیریت، نهایت نابخردی و عقبماندگی فکری است.
اکنون همه پذیرفته اند که طالبان، یک گروه استخباراتی متصل به سازمان های امنیتی بیرونی هستند و بدیهی است که از چنین سازمانی، باید انتظار داشته باشیم که بتواند به خوبی در فضای سیاسی و نظامی افغانستان بازی کند و مدعیان و لحیه جنبان ها را مدیریت نماید.