ادامه اخراج پناه‌جویان افغانستانی از پاکستان؛ طالبان از بخش خصوصی خواستار کمک شدند

  • انتشار: ۱۴ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 159114

در ادامه اخراج پناه‌جویان افغانستانی از پاکستان و بحران ایجاد شده ناشی از آن در افغانستان، وزارت صنعت و تجارت طالبان از بخش خصوصی خواستند تا به افغانستانی های که وارد کشور می‌شوند، کمک کنند.

وزارت تجارت و صنعت طالبان، روز شنبه، ۱۳ عقرب، در بیانیه‌ای وضعیت پناه‌جویان اخراج از پاکستان را رقت‌بار توصیف کرده‌اند.

این وزارت گفته است، افغانستانی های که جبراً اخراج شده‌اند، با بدترین وضعیت زنده‌گی روبه‌رو هستند.

در بیانیه وزارت صنعت و تجارت طالبان آمده است: «این وزارت‌خانه از بخش خصوصی دعوت می‌کند تا به‌دلیل فاجعه انسانی عمیق ناشی از مهاجرت اجباری صدها هزار پناه‌جوی نیازمند، اقدام کند. این وظیفه اسلامی و افغانستانی است که در دفاع از هم‌وطنان خود بایستند.»

در همین‌حال، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی طالبان نشان می‌دهد که برخی از مقام‌های این گروه به‌هدف بررسی وضعیت افغانستانی های اخراج شده از پاکستان، به گذرگاه تورخم در ننگرهار و اسپین‌بولدک قندهار رفته‌اند.

طالبان پس ورود سیل‌آسای پناه‌جویان اخراج شده، کمپ‌های موقت را برای آنان ایجاد کرده‌اند.

براساس گزارش اسوشیتدپرس، دست‌کم ۲۵۰ هزار پناه‌جوی افغانستانی پیش از پایان مهلت ۳۱ اکتوبر دولت پاکستان، این کشور را ترک کردند و وارد افغانستان شده‌اند.

به‌رغم خواست‌های سازمان‌های بین‌المللی و کشور‌ها، اما دولت پاکستان از سه روز به‌این‌سو عملیات بازداشت و اخراج اجباری پناه‌جویان غیرقانونی به‌ویژه افغانستانی ها را آغاز کرده است. در این مدت ده‌ها هزار تن از ترس بازداشت و اخراج به مناطق مرزی هجوم آورده‌اند.

پیش از این، نهاد‌های بین‌المللی با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستانی های اخراج شده از پاکستان گفتند که آنان جایی برای زنده‌گی یا پولی برای پرداخت هزینه غذا و حمل‌و‌نقل وسایل‌شان ندارند.

این در حالی است که پیشتر سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزرات داخله طالبان، در واکنش به اخراج اجباری پناه‌جویان افغانستانی از پاکستان، این اقدام اسلام‌آباد را خلاف معیار‌های جهانی خواند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟