20 روز تا انتخابات ریاست جمهوری لبنان

  • انتشار: ۹ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 10246

نبیه بری رئیس مجلس لبنان اعلام کرد که در بیست و نهمین نشست مجلس شمار نمایندگان حاضر در نشست مذکور کمتر از ۸۶ نفر یعنی پایین تر از حد نصاب خود بوده و به این دلیل مجلس نتوانست سیزدهمین رئیس جمهور این کشور را انتخاب کنند.

به گفته وی، این انتخابات به تاریخ ۲۱ اکتبر موکول شده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از آناتولی ترکیه، بر اساس اطلاعات کسب شده، سمیر جاجا رئیس حزب نیروهای لبنان و هنری هیلو، نماینده مجلس حزب جبهه مقاومت ملی، از نامزدهای رسمی این انتخابات بوده و از سوی دیگر میشل اون، رهبر جنبش آزادی ملی که هنوز نامزدی وی به طور رسمی اعلام نشده، به عنوان یکی از کاندیدای پرطرفدار به چشم می‌خورد.

انتخابات ریاست جمهوری در لبنان با مشکلاتی از جمله نزدیکی شمار کرسی‌های حزب‌الله و هم خط‌های او با حزب مخالف جنبش ۱۴ مارچ و عمق گرفتن قطب بندی سیاسی در درون کشور، مواجه شده است.

مهلت ریاست جمهوری میشل سلیمان، رئیس جمهور پیشین لبنان در ۲۵ مه سال گذشته به پایان رسیده بود. طبق قوانین لبنان رئیس جمهور این کشور در پارلمانی که تعداد کرسی آن به ۱۲۸ می‌رسد، توسط نمایندگان در دو دور انتخاب می‌شود. کاندید ها برای ریاست جمهوری در دور اول، باید دو سوم صندلی های مجلس را، در دور دوم نیز رای ۶۵ نماینده را به دست بیارند. اما به دلیل ناسازگاری میان احزاب و گروه‌های نمایندگان مجلس، مدتی است که رئیس جمهور جدید انتخاب نمی شود.

بر اساس توافق نامه ملی لبنان در تاریخ ۱۹۴۳، رئیس جمهور این کشور باید از میان مسیحیان «مارونی» و توسط مجلس انتخاب شود. برای این سمت نیازی به ثبت نام رسمی وجود ندارد، مجلس می‌تواند شخصی که به رسمیت اعلان نامزدی نکرده است را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟