۹ انیمیشنی که برای اسکار معرفی شده اند

  • انتشار: ۱۰ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 102641

شاید بتوانیم بگوییم نسل ما در دوره ای زندگی می کند که انیمیشن ها در آن حکمرانی می کنند و در حقیقت عصر طلایی انیمیشن همین دوره است. در حقیقت پویانمایی ها و انیمیشن ها به اندازه ای قوی شده اند که راه خود را به اسکار باز کرده اند.

در این نوشته سعی شده است فهرستی از آن دسته انیمیشن های قوی که جایزه اسکار دریافت کرده اند و یا نامزد گرفتن این جایزه شده اند را معرفی شود.

انیمیشن هایی که برای اسکار معرفی شده اند
انیمیشن هایی که برای اسکار معرفی شده اند

در واقع بسیاری از گروه‌ های انیمیشن سازی قبل از سال ۲۰۰۲ که انیمیشن به صورت رسمی شناخته شده و مورد تائید نبود، امید زیادی نداشتند. مثلاً شرکت دیزنی فقط می ‌توانست امیدوار باشد که یکی از ترانه‌ های موزیکال انیمیشن ‌هایش شنیده شده و برای دریافت جایزه نامزد شود.

فهرست انیمیشن های برنده اسکار

در این سال ها گروه های زیادی برای ساخت انیمیشن قدم برداشته اند اما این هنر خیلی جدی گرفته نشد و برای همین در مراسم اسکار جای آنها خالی بود.

ممکن است در فهرست انیمیشن های برنده اسکار شکاف‌هایی دیده شود. به هر حال در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا لیست انیمیشن های برنده اسکار را بخوانیم.

پری دریایی کوچولو ۱۹۹۰

این انیمیشن فوق العاده توانست اعتبار را به والت دیزنی بازگرداند و جایزه اسکار بهترین موسیقی را به خود اختصاص دهد. پری دریایی کوچولو حتی بعد از دو دهه منتقدان را به خود جذب کرده و تحسین آنها را بر انگیزد.

دیو و دلبر ۱۹۹۲

انیمیشن دیو و دلبر توانست در شش رشته نامزد اسکار شود و جایزه بهترین موسیقی را با قطعه Beauty and the Beast به دست آورد.. Be Our Guest و Belle نیز نامزد بهترین موسیقی شده بودند.

انیمیشن هایی که برای اسکار معرفی شده اند
انیمیشن هایی که برای اسکار معرفی شده اند

همچنین دیو و دلبر برای اولین بار موفق شد نامزدی جایزه بهترین فیلم را هم از آن خود کند و این بار اولی بود که یک انیمیشن با فیلم ‌های دیگر به رقابت می‌پرداخت.

انیمیشن دیو و دلبر توانست تا سال ۲۰۰۸ در جایگاه انیمیشنی که بیشترین تعداد نامزدی در اسکار را دارد خود را مطرح کند. اما بعد از آن انیمیشن Wall-E توانست این عنوان را از آن خود کند.

شیر شاه ۱۹۹۵

این انیمیشن زیبا و فوق العاده پر طرفدار توانست در بهترین روزهای دیزنی با قطعات Circle of Life و Hakuna Matata اسکار بهترین موسیقی را گرفته و نامزد بهترین موسیقی متن را به خود اختصاص دهد.

پوکوهانتس ۱۹۹۶

انیمیشن پوکوهانتس یک پویانمایی موفق است که دو جایزه اسکار را دریافت کرده است. هرچند که آن زمان انیمیشن داستان اسباب ‌بازی‌ ها برای موارد بیشتری نامزد شده بود.

سال ۱۹۹۵ برای پویانمایی ها یک سال تاریخی بود. در این سال، داستان اسباب بازی ها به عنوان یک شاهکار از نظر منتقدان شناخته و  منتشر شد.

انیمیشن پوکوهانتس در سه بخش مختلف نامزد جایزه اسکار شد اما براساس رسم سال ‌های گذشته این والت دیزنی بود که با انیمیشن پوکوهانتوس جایزه گرفت و به‌این‌ترتیب وارد فهرست آن دسته از انیمیشن ها شد که برنده اسکار شدند.

 Colors of the Wind همان قطعه ‌ای بود که جایزه بهترین موسیقی اورجینال را به کلکسیون مجموعه والت دیزنی افزود.

شاهزاده مصر ۱۹۹۹

در سال ۱۹۹۹ یک استودیو جدید با نام دریم ورکس با انیمیشن شاهزاده مصر توانست جزو یکی از بهترین انیمیشن های برنده اسکار شد.

انیمیشن هایی که برای اسکار معرفی شده اند
انیمیشن هایی که برای اسکار معرفی شده اند

در سال ۱۹۹۸ دو انیمیشن Hercules از کمپانی والت دیزنی و Anastasia از شرکت قرن بیستم، نامزد بهترین موسیقی اسکار شدند. اما تا آن هنگام هیچ اثر هنری در مقابل فیلم تایتانیک و موج گسترده ای که در دنیا به راه انداخته بود، هیچ شانسی نداشت.

با این وجود سال بعد انیمیشن شاهزاده مصر با موسیقی When You Believe این حصار را از بین برد و روال سابق را بازگرداند و این‌چنین بود که دریم ورکس موفق شد جایزه اسکار را کسب کند.

شرک ۲۰۰۲

انیمیشن دوست داشتنی و پر طرفدار شرک اولین مورد از پویانمایی های برنده اسکار در قسمت جدید بهترین انیمیشن بود که توانست در رقابت با جیمی نوترون و کمپانی هیولاها که از بهترین انیمیشن ها محسوب می شدند پیروز شود.

گفتی است که انیمیشن شرک در قسمت بهترین فیلمنامه هم نامزد شده بود. در مقابل کمپانی هیولاها جایزه بهترین موسیقی را با قطعه If I Didn’t Have You  به خود اختصاص داد.

شهر اشباح ۲۰۰۳

شهر اشباح یک انیمیشن ژاپنی فوق العاده زیبا است که کمپانی جیبیلی آن را ساخته که با نظارت والت دیزنی دوبله و پخش شده است.

شهر اشباح در حالی موفق به دریافت جایزه اسکار شد که دو فیلم دیگر مجموعه دیزنی یعنی بلیلو و استیچ، سیاره گنج و انیمیشن‌های عصر یخبندان و اسپریت هم نامزد کسب این جایزه شده بودند. این انیمیشن نماینده سال ۲۰۰۳ انیمیشن‌ها در فهرست انیمیشن های برنده اسکار بود.

در جستجوی نمو اولین انیمیشن پیکسار است که پیروزی را به این مجموعه هدیه کرد.این پویانمایی در رقابت با انیمیشن ‌های خرس برادر و سه قلو های بلویل موفق به کسب اسکار شد. علاوه بر آنچه گفته شد در بهترین فیلمنامه و تدوین صدا نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

انیمیشن هایی که برای اسکار معرفی شده اند
انیمیشن هایی که برای اسکار معرفی شده اند

شگفت انگیزان ۲۰۰۵

انیمیشن شگفت انگیزان، کارتونی بود که دوباره باعث موفقیت پیکسار شده بود و موجب شد مواردی مانند مجموعه دیزنی و فیلم خانه‌ای در مزرعه ‌اش دیده نشود.

در سال ۲۰۰۵ این انیمیشن جایزه بهترین انیمیشن و بهترین تدوین صدا را به خود اختصاص داد و وارد لیست انیمیشن های برنده اسکار شد.

همچنین شگفت انگیزان در زمینه فیلمنامه غیراقتباسی و ترکیب صدا نامزد جایزه اسکار شد. از نامزدهای دیگر آن سال برای جایزه اسکار می‌توان شرک ۲ و داستان کوسه را هم نام برد.

والاس و گریمیت ۲۰۰۶

انیمیشن خمیری والاس و گرومیت یک بار دیگر والت دیزنی را از رسیدن به جایزه اسکار باز داشت. از مهمترین رقبای والاس و گرومیت برای دریافت جایزه اسکار در آن سال قلعه متحرک هاول اثر میازاکی و عروس نفرین‌شده بودند.

هرچند که در سال ۲۰۰۶ والت دیزنی بعد از سال ‌ها مذاکره بالاخره توانست پیکسار را با قیمت فوق العاده بالای هفت میلیارد و چهارصد میلیون دلار بخرد، اما باز هم بازی را باخت.

این اتفاق یک ماه قبل از اکران انیمیشن ماشین ‌ها افتاد. اما باز هم موثر واقع نشد و دیزنی در رقابت با خوش قدم کمپانی برادران وارنر جا ماند. و انیمیشن خوش قدم توانست با شایستگی به‌ عنوان یکی از انیمیشن های برنده اسکار شناخته شود.