گروه عدالت انتقالی: آپارتاید جنسیتی در کنوانسیون منع و مجازات جنایت علیه بشریت گنجانیده شود

  • انتشار: ۱۱ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 176564

گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان از اعضای کمیته ششم سازمان ملل متحد خواسته است تا آپارتاید جنسیتی را به‌عنوان جنایت علیه بشریت جا بدهند.

گروه هماهنگی عدالت انتقالی روز جمعه، ۲۹ حمل در یک نامه سرگشاده گفته است که این اقدام به‌عنوان یک گام اساسی در تایید و رسیده‌گی به نقض شدید حقوق بشر که زنان و دختران روزانه در بسیاری از کشورها، به‌ویژه افغانستان با آن روبه‌رو هستند، عمل خواهد کرد.

در این نامه آمده است: «تفکیک و تبعیض سیستماتیک علیه زنان و دختران افغانستانی توسط یک رژیم زن‌ستیز حاکم [طالبان] به هدف حفظ رژیم به سطح هشدار رسیده و به‌شدت بر حقوق زنان برای تحصیل، اشتغال، آزادی حرکت، آزادی بیان، دسترسی به عدالت و مراقبت‌های صحی تأثیر گذاشته است.»

به گفته گروه هماهنگی عدالت انتقالی، این وضعیت وخیم نه‌تنها اصول برابری جنسیتی و عدالت، بلکه ساختار بشریت را نیز تضعیف می‌کند.

این گروه که در سال ۲۰۰۸ در افغانستان تأسیس شد و سازمان‌های حقوق بشری و کارشناسان و فعالان عدالت انتقالی عضویت آن را دارند، معتقد است که گنجانیدن آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت پیام قوی به جامعه جهانی می‌فرستد و بر ماهیت غیرقابل تحمل تبعیض و خشونت مبتنی بر جنسیت و عزم جامعه بین‌المللی برای مبارزه با همه اشکال تبعیض و خشونت، صرف نظر از این‌که کجا اتفاق می‌افتد، یا بر چه کسی تأثیر می‌گذارد، نیز تاکید می‌کند.

قرار است بحث در مورد این موضوع در ماه اپریل در کمیته ششم سازمان ملل متحد آغاز شود.

پیش از این نامه، دیده‌بان حقوق بشر نیز درخواست کرده بود که آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت به‌رسمیت شناخته و در کنوانسیون گنجانیده شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟