گرمای زمین و دلایل افزایش آن چیست؟

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83015

تحقیقات دانشمندان ثابت می کند که گرمایش جهانی رخ داده است و گرمای زمین نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته است. از نظر دانشمندان باید جلوی این گرما را گرفت در غیر این صورت درجه حرارت زمین در قرن آینده به شکل جبران ناپذیری افزایش درجه خواهد شد.

گرمای زمین رو به افزایش است و دلایل متعددی بر این گرم شدن تاثیر دارند که در این مقاله برخی از دلایل، خطرات و همچنین پیشگیری از افزایش گرمای جهانی آمده است.

از شروع قرن ۲۱ دمای زمین حدود ۰٫۸ درجه افزایش داشته است و بنابر پیش بینی های محققان و دانشمندان تا قرن آینده از ۱ تا ۶٫۵ درجه گرم تر خواهد شد.

گرمای زمین
گرمای زمین

دلایل افزایش گرمای زمین

گرم شدن بیش از اندازه زمین در اثر فعالیت های انسانی آن زمان اتفاق خواهد افتاد که گازهای مختلفی وارد جوّ زمین شدند.

 گازهایی شامل بخار آب، دی اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن، که مهمترین آنها همین دی اکسید کربن است که از زمان انقلاب صنعتی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

گازهایی که وارد اتمسفر زمین می شوند اشعه مادون قرمز خورشید را در بر می گیرند و از این طریق باعث افزایش گرمای زمین به صورت بی سابقه ای می شوند.

گرمای زمین سیر طبیعی خود را طی نمی کند بلکه این گرما و حرارت بر اثر فعالیت هایی که انسان ها بر روی زمین انجام می دهد به وجود آمده است. در افزایش گرمای زمین، اقیانوس ها و اتمسفر زمین رو به گرمی می روند.

هنگامی که در اتمسفر زمین دی اکسید کربن و دیگر آلاینده ها، به همراه گازهای گلخانه ای جمع می شوند باعث جذب  پرتوهای خورشید و انتقال آن به زمین می گردند.

این امر در شرایط عادی پرتوهای خورشید را وارد فضا می کند اما زمانی که آلودگی هایی در اتمسفر وجود داشته باشد، برای
 چند قرن این آلودگی در جوّ باقی می ماند و گرما را در خود حفظ می کند و در نتیجه گرمایش جهانی و گرمای زمین را بیشتر از حد لازم در پی خواهد داشت.

در آمریکا برای ایجاد الکتریسیته سوخت های فسیلی را می سوزانند که این امر باعث می شود مقدار زیادی دی اکسید کربن سالانه در جوّ زمین منتشر شود.

سوزاندن همین سوخت های فسیلی خود، یکی از منابع ایجاد آلودگی در اتمسفر زمین می باشد. همچنین کارخانه هایی که از سوزاندن زغال سنگ تأمین انرژی می کنند از دیگر منابع آلودگی جوّی و افزایش گرمای زمین محسوب می شوند.

صنعت حمل و نقل نیز از دیگر منابع آلوده کننده جوّ زمین است و فقط در آمریکا چیزی در حدود ۱٫۷ میلیارد تن دی اکسید کربن از این طریق در فضا حاکم بود.

خوشبختانه در سال های اخیر به دلیل فن آوری ها و تجهیزاتی که به کمک طبیعت آمده اند میزان تولید دی اکسید کربن در سطح جهان کاهش پیدا کرده است.

جایگزین کردن سوخت های بنزینی نیز می توانند نقش موثری در کاهش آلودگی های سطح زمین و جلوگیری از افزایش گرمای زمین داشته باشند.

دومین گاز گلخانه ای که در گرم شدن جوّ زمین اثر داشته است متان است. هر چند متان در درجه دوم بعد از دی اکسید کربن قرار گرفته است اما اثرات مخرب آن بیشتر از دی اکسید کربن گزارش شده است.

بنا بر گزارش محققان،  در طول صد سال، گاز متان باعث شده است تا گرمای زمین تا ۲۰ برابر افزایش پیدا کند و این عدد خیلی بیشتر از تاثیر دی اکسید کربن بر اتمسفر زمین است.

بشر در هنگام بهره گیری از معادن میزان زیادی از این گاز را به جوّ زمین منتقل می کند، همچنین بسیاری از منابع طبیعی عامل انتقال این گاز مخرب به اتمسفر هستند.

اثرات و خطرات گرم شدن زمین

اثرات گرمایش کرۀ زمین در حال حاضر در سراسر دنیا قابل مشاهده است. از بین رفتن یخچال های طبیعی یکی از اثرات مشهود و قابل لمس افزایش دمای زمین است.

یک مثال واضح در این زمینه، در پارک ملی مونتانا است که از ۱۵۰ یخچال عظیمی که در آن وجود داشت که اکنون فقط ۲۵ تای آنها بر جای مانده است.

یکی دیگر از عوامل و خطرات گرم شدن زمین بروز طوفان های شدید است، طوفان های ویرانگری که با نمونه آنها را در سال های اخیر مواجه شده ایم.

گاهی طوفان ها به صورت غیر منتظره واقع می شوند که این هم دلیلش شرایط جوّی است. با سردرگمی اتمسفر زمین پیش بینی در این خصوص تقریبا غیر ممکن شده است.

به گفته دانشمندان، طوفان ها انرژی خود را از اختلاف دمای بین سطح اقیانوس گرمسیری و بخش فوقانی و سرد اتمسفر می گیرند.

افزایش گرمای زمین تاثیرات مخربی بر طبیعت و جانداران و انسان ها می گذارد. این گرم شدن ها آب شدن یخ های قطبی و یخچال های طبیعی را نیز در پی دارد.

با آب شدن یخ های قطبی و یخچال های عظیم، آب اقیانوس ها افزایش پیدا کرده این تغییرات باعث شیرین شدن آب اقیانوس های کره زمین خواهد شد که تاثیرات مستقیم آن بر روی آب و هوا و در نتیجه اتمسفر زمین به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین گرم شدن بیش از حد اتمسفر زمین باعث می شود گونه های جانوری رو به انقراض بروند که این خود، تهدیدی برای طبیعت است.

افزایش گرمای زمین علاوه بر مشکلات فوق، باعث می شود تحولات آب و هوایی تاثیر مستقیمی بر پوسته زمین بگذارد و این
 یعنی کره زمین علاوه بر گرمای طاقت فرسایی که در پیش دارد باید در انتظار وقوع زمین لرزه های متعدد و همچنین فعال شدن آتشفشان های سراسر جهان نیز باشد.

چند اثر مخرب دیگر از افزایش گرمای زمین:

  • خشکسالی
  • افزایش جمعیت حشرات
  • کاهش جمعیت ماهی ها
  • آتش سوزی جنگل ها
  • تخریب شدن جاده ها و خانه
  • افت و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی
  • وقوع طوفان ها و بوران های عظیم

پیشگیری

برای پیشگیری از وقوع این اتفاقات ناخوشایند هنوز هم دیر نیست، هر کدام از ما به عنوان یکی از ساکنین کره زمین مسئولیت سنگینی در قبال حفظ حیات آن داریم.

  • تفکیک زباله ها
  • استفاده از محصولات سازگار با محیط زیست
  • استفاده کمتر از وسایل گرمایشی
  • استفاده از وسایل نقلیه عمومی و کمک در کم کردن آلودگی هوا
  • جایگزین کردن انرژی ها و … کارهایی است که می شود برای نجات زمین بیچاره از افزایش دما و حرارت انجام داد.