کمترین دستمزدها در دنیا متعلق به کدام کشورهاست؟

  • انتشار: ۲۶ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 101254

مشخص کردن کمترین دستمزد برای کراگران یکی از سیاست‌ هایی است که بازار کار برای حمایت از نیروی کار، حفظ و ارتقای قدرت خرید و همچنین رفاه زندگی شاغلان برنامه ریزی می کند.

کسانی که حامی این مقوله هستند بر این عقیده اند که می‌تواند استاندارد زندگی یک کارگر را افزایش دهند و در نابودی فقر و نابرابری های اجتماعی قدمی بردارند و نهایتا باعث افزایش بهره ‌وری در نیروی کار بشوند.

کشورهای با کمترین میزان دستمزد در جهان
کشورهای با کمترین میزان دستمزد در جهان

اما بعضی از اقتصاد دان ها این سیاست را برای هم کارفرما و هم کارگر مضر می‌دانند. طبق باور این کارشناسان، دستمزد یک کارگر باید طبق مقدار تقاضا و عرضه نیروی کار حساب شود و مشخص گردد.

در چنین اوضاع و احوالی که به شدت نرخ بیکاری و همچنین رقابت برای پیدا کردن کار افزایش یافته است، کسانی که بیکار هستند مجبورند با دستمزد کم وارد بازار کار شوند که این روند در مدت زمان کوتاهی به افزایش و گسترش فقر ختم می شود.

برای این که از عواقب ناخوشایند حقوق و دستمزد پایین جلوگیری شود و همچنین پیشگیری از سوء استفاده کارفرمایان، دولت ‎ها قوانین دستمزد را طوری که مناسب حال کارگر و کارفرما باشد وضع می کند.

در ادامه این مطلب کشورهایی که کمترین  دستمزدها را در دنیا دارند ، مورد بررسی قرار گرفته اند:

اوکراین

کشور اوکراین از آن دسته کشورهای اروپایی است که فساد اداری و مشکلات اقتصادی زیادی را در خود دارد، کمترین دستمزد در کشور اوکراین در مقابل دیگر کشورهای اروپا بسیار پایین است.

قسمتی از این وضعیت بد اقتصادی و معیشیتی در این کشور ناشی از مداخله نظامی روسیه در این کشور میباشد. حقوق یک کارگر در این کشور ۱۴۰ دلار در ماه می باشد.

کشورهای با کمترین میزان دستمزد در جهان
کشورهای با کمترین میزان دستمزد در جهان

ایران

ارزش پول ملی ایران در سالی که گذشت به شدت کاهش پیدا کرد، علت عمده ی این وضعیت اقتصادی به تحریم های کشور آمریکا مربوط می شود که از سال ۲۰۱۸ بر علیه ایران برنامه ریزی شده است..

این اوضاع و احوال در حالی است که دولت برای جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش ریال، نرخ رسمی دلار را چهار هزار و ۲۰۰ تومان را تعیین کرده. اما قیمت حقیقی آن در بازار خیلی بیشتر از این است و هر روز نیز گران تر می شود.

با توجه به نرخی که از دلار در بازار سراغ داریم دستمزد هر کارگر در ایران چیزی کم‌تر از صد دلار در ماه می باشد، که مسلما این مبلغ برای کشور ثروتمندی چون ایران مبلغ ناچیزی است.

پاکستان

کشور پاکستان هم به دلیل وجود بدهی هایی که به دول خارجی دارد، با مشکلات اقتصادی فراوانی رو به رو می باشد. کمترین دستمزد و حقوق در این کشور ماهانه ۱۱۳ دلار است.

ونزوئلا

ونزوئلا یکی از کشورهای آمریکای جنوبی می باشد که سرشار از ذخایر نفتی است و همچنین ظرفیت های اقتصادی فراوانی را در خود جای داده است. با این وجود، سیاست‌گذاری‌ های نابخردانه و نادرست دولت باعث شده است که این کشور در بدترین حالت از تورم جهانی قرار دارد و حداقل دستمزد در این کشور ۲۰ دلار در ماه می باشد.

هند

بالا رفتن دلار آمریکا و قیمت نفت و همچنین تمایل سرمایه گذاران این کشور به فروش پول رسمی باعث شده است کشور هند هم مانند با افزایش کسری حساب جاری مواجه شود و پول ملی کشور به شدت افت کند.

 کمترین دستمزد در هندوستان که جمعیت زیادی را نیز در خود جای داده است چیزی حدود ۱۴۰ دلار در ماه می‌فرماید باشد.

مصر

ارزش پول ملی در این کشور به شدت پایین است و همین امر باعث شده است حداقل حقوق یک کارگر در ماه برای گذران زندگی کافی نباشد و اکثر مردم مصر کسب در آمد از طریق دورکاری را بر دیگر کارها ارجح می دانند.

حداقل دستمزد در این کشور ۱۷۴ دلار در ماه است.

کشورهای با کمترین میزان دستمزد در جهان
کشورهای با کمترین میزان دستمزد در جهان

آلبانی

کشور آلبانی در دهه ۱۹۸۰ با یک بحران شدید رو به رو شد. از بین رفتن نظام کمونیستی هم در این کشور در سال ۱۹۹۲ اتفاق افتاد.

 در اولین انتخابات عمومی صورت گرفته در این کشور، حزب دموکرات موفق شد بیشترین کرسی را اخذ کند و این امر باعث شد تحولات زیادی در این کشور به وجود بیاید.

هر چند در آلبانی طی سال های اخیر پیشرفت ‌های چشمگیری اتفاق افتاده، اما آنچه کمونیسم از خود بر جای گذاشت هنوز اقتصاد این کشور را تحت تأثیر دارد.

حداقل دستمزد در کشور آلبانی فقط ۲۱۰ دلار است که این میزان در قیاس با دیگر کشورهای اروپایی کفایت یک زندگی معمولی را نمی کند.

مالزی

مالزی یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی است. کمترین میزان حقوق در این کشور ماهان ۲۴۳ دلار است. نیروی جوان این کشور معمولا کسب در آمد از طریق دورکاری را بر مشاغل ثابت و تمام وقت ترجیح می دهند.

ارزان بودن نیروی کار در این کشور باعث شده است شرکت های بزرگ سراسر جهان از نیروی کار این کشور را برای فعالیت های خود به صورت برون سپاری استفاده کنند.

مراکش

مراکش یکی از کشورهای آفریقایی است که دستمزد در قسمت های مختلف آن با یکدیگر متفاوت است. در بخش های دولتی حقوق ماهانه ۳۱۰ دلار است و در قسمت خصوصی ۲۶۵ دلار در هر ماه به کارگران تعلق می گیرد.

و به دلیل این که اکثر جمعیت این کشور در بخش های خصوصی فعال هستند، دستمزدشان در مقایسه با دیگر کشورهای اطراف بسیار کم است.

آفریقای جنوبی

ارزش پول در این کشور به دلیل دشواری هایی که در چند سال اخیر پشت سر گذاشت افت قابل توجهی به خود دید. حداقل حقوقی که این در این کشور به کارگر به شکل ماهانه پرداخت می شود ۲۷۷ دلار است.

از ۲۷ کشوری که عضو اتحادیه اروپا هستند ۲۱ کشور دارای کمترین سطح حقوق ها در قانون کار خود هستند و فقط کشورهای ایتالیا، قبرس، دانمارک، اتریش، فنلاند و سوئد در رابطه با مقدار حقوق، حداقل را در نظر نگرفته‌اند.

میانگین کمترین دستمزد در کشورهای شرق اتحادیه اروپا چیزی در حدود ۶۰۰ یورو و در کشورهای شمال غرب برابر با۱۵۰۰  یورو در ماه می باشد..

بیشترین دستمزدها

برخی کشورها مانند فرانسه، آلمان، بلژیک، هلند، ایرلند و لوکزامبورگ حداقل دستمزد در یک ماه بالای ۱۵۰۰ یورو در ماه می باشد.

که حداقل دستمزد در این کشورها در ماه ژانویه ۲۰۲۰ مقدار ۱۱۱۹ یورو بر آورد شده است.