کشور گل ها کجاست؟

  • انتشار: ۱۹ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 80772

هلند یا به قول معروف کشور گل ها کشوریست کوچک در شمال غربی قاره اروپا. پایتخت هلند شهر آمستردام است، اما شمار قابل توجهی از وزارتخانه‌ های این کشور و همچنین مراکز دولتی و بین المللی و نمایندگی های سیاسی خارجی در شهر لاهه یا اطراف آن قرار گرفته اند.

حکومت پادشاهی هلند همچنین جزیره هایی را نیز در آمریکای مرکزی در اختیار دارد که برجای مانده از دوران استعمارگری این کشور است. هلند از شرق با کشور آلمان، از جنوب با کشور بلژیک مرز مشترک دارد و از غرب نیز از طریق دریای شمال به کشور انگلیس نزدیک است. بندر روتردام مقام دوم را در میان بزرگترین شهرهای هلند دراختیار دارد. این بندر مشهور از لحاظ مساحت و شمار اسکله‌ هایی که در اختیار دارد، بزرگترین بندر قاره سبز نیز محسوب می شود.

جمعیت کشور هلند در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۷ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۸۹۱ نفر بود که که اکثریت آن ها مسیحی پروتستان می باشند. زبان رسمی سرزمین گل ها هلندی است. این زبان شاخه‌ ای از زبان‌های ژرمنی غربی به حساب می آید و به زبان آلمانی مشابهت هایی دارد.

جغرافیای کشور گل ها

مساحت هلند بدون احتساب مساحت جزیره های اقیانوسی آن ۴۱٫۵۲۸ کیلومتر مربع می باشد. هلند میان عرض‌ های ۵۰ درجه و ۵۴ درجه شمالی و طول‌ های ۳ و ۸ درجه شرقی قرار دارد. هلند بسیار کم‌ ارتفاع و هموار است، به‌ نحوی که درحدود ۲۶ درصد از مساحت آن و ۲۱ درصد از جمعیت آن در سرزمین‌ هایی با ارتفاع پایین تر از سطح دریا ساکن هستند. چیزی درحدود ۵۰ درصد از کشور هلند هم فقط یک متر بالاتر از سطح دریا ارتفاع دارد.

کشور گل ها

تقریبا تمامی هلند سطحی هموار دارد البته به جز چند تپه با حداکثر ارتفاع ۳۲۱ متر که در جنوب شرقی آن قرار دارد و یک منطقه تپه‌ ماهوری که در مرکز هلند قرار گرفته است. بیشتر مناطقی که ارتفاعی پایین تر از سطح دریا دارد به وسیله خود مردم هلند ایجاد شده‌ اند. این امر در نتیجه حفر زمین‌ برای استخراج زغال‌ سنگ و یا خشک نمودن دریا و سدبندی در مقابل آب دریا انجام گردیده‌ است. حدودا ۱۷ درصد از سرزمین های هلند دریا و دریاچه هایی بودند که در جریان پروژه‌ های مختلف، خشک شدند.

سیاست در هلند

هلند در سال ۱۵۸۱ میلادی به استقلال دست یافت و روز ملی این کشور در تقویم ۳۰ آوریل می باشد. این کشور تا پیش از استقلال «هلند هابسبورگ» خوانده می‌ شد زیرا که تحت کنترل «امپراتوری هابسبورگ» قرار داشت اما با تشکیل جمهوری هلند و در نتیجه جنگ های خونین ۸۰ ساله از سلطه امپراتوری اسپانیا خارج گردید و به استقلال رسید.

نظام سیاسی هلند «پادشاهی مشروطه‌» می باشد که در آن شخص پادشاه و یا ملکه نقش تعیین‌ کننده‌ ای در سیاست نداشته و بیشتر نماد وحدت ملی محسوب می شوند. درهلند ۲ مجلس نمایندگان فعالیت می کنند و حزبی که دارای بیشترین رأی در انتخابات پارلمانی باشد نخست‌ وزیر را انتخاب می کند و کابینه دولت را تشکیل می‌ دهد. در کشور گل ها نخست‌ وزیر مهمترین مقام سیاسی کشور محسوب می‌ شود.

مجلس اعیان هلند هفتاد و پنج عضو دارد که هیئت مقننه استان‌ ها برای دوره‌ ای ۶ ساله آن ها را تعیین می‌ نمایند. در مجلس عوام هلند نیز یکصد و پنجاه نماینده که به طور مستقیم از سوی مردم به مدت ۴ سال انتخاب می‌ گردند، حضور دارند. بیشتر از هفتاد حزب سیاسی در هلند فعالیت می کنند که از مهمترین آن ها می توان به احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال دموکرات (کار)، کارگر و سبز اشاره کرد.

هلند یکی از اعضای قدیمی اتحادیهٔ اروپا و همچنین پیمان نظامی آتلانتیک شمالی یا ناتو محسوب می شود. این کشور همراه با کشورهای بلژیک و لوکزامبورگ یک پیمان همکاری منطقه‌ای با نام «بنِلوکس» را تشکیل می‌ دهند که مادر پیمان اروپای یکپارچه‌ محسوب می شود.

اقتصاد در هلند

هلند یکی از عمده ترین تولیدکنندگان گل ها و لبنیات در دنیا به حساب می آید و افزون برآن، حجم قابل توجهی گندم، جو و سیب‌ زمینی از مزارع این کشور برداشت می شود. بیشتر صنایع هلند در شهر بندری روتردام ‌تمرکز یافته اند. روتردام دومین شهر بزرگ کشور هلند و بزرگترین بندر قاره اروپا محسوب می شود.

نرخ تورم در کشور گل ها چیزی در حدود ۱/۱ درصد در سال می باشد. صادرات اصلی هلند شامل مواردی همچون ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، مواد شیمیایی، سوخت و مواد خوراکی می باشد که به کشورهایی همانند آلمان، بلژیک، انگلستان، فرانسه ، ایتالیا و ایالات متحده صادر می‌ گردد. همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ و نقل، مواد شیمیایی، سوخت، مواد خوراکی و پوشاک از جمله محصولات وارداتی هلند محسوب می شود که از کشورهای آلمان، بلژیک، چین، آمریکا، انگلیس، روسیه و فرانسه وارد می‌ گردند.

گل در کشور گل ها

نام هلند با گل پیوند خورده است. تقریبا همه مردم جهان این کشور کوچک را با گل های زیبایش می شناسند و در فرهنگ مردم این کشور نیز گل به صورت طبیعی حضوری جاودانه داشته و دارد. تجارت و پرورش گل سهم بسزایی در اقتصاد این کشور اروپایی داشته و دارد. در سال های گذشته صنعت باغداری به تنهایی بیش از ۴۰ درصد صادرات کشاورزی محلی هلند را شامل شده است. صادرات گل شاخه‌ بریده، پیازِ گل و همچنین گیاهان زینتی هر ساله برای هلند دستکم ۶۰ میلیارد دلار سود دارد. همچنین چیزی درحدود هفتاد درصد صادرات گل جهان به تنهایی متعلق به این سرزمین زیبا و دوست داشتنی است.

تجارت هشتاد درصد پیاز گل، پنجاه درصد گل‌ های گلدانی،شصت درصد گل شاخه‌ بریده در کل دنیا در این کشور سرسبز انجام می شود. تنوع گلها در کشور کل ها به بیش از یک میلیون گونه مختلف می‌ رسد که دانه این‌ گونه‌ ها به بیشتر از یکصد کشور و منطقه دنیا صادر می‌ گردد. با وجود آنکه طی ۲ دهه گذشته کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای جهان پیشرفت‌ های قابل توجهی در زمینه توسعه صنعت گل و گیاه داشته‌ اند ولی هلند همچنان پادشاه بدون رقیب تجارت گل در تمامی دنیاست.