کرزی حملات ایران بر اسراییل را «حق مشروع دفاع از خود» خواند

  • انتشار: ۲۶ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 177692

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور حملات پهپادی و‌ موشکی شب گذشته ایران بر اسراییل را «حق مشروع دفاع از خود» خوانده است.

کرزی روز یک‌شنبه، ۲۶ حمل با نشر پیامی در صفحه کاربری ایکس گفته که صلح جهانی اخیراً با زیاد شدن جنگ‌ها، بحران‌ها و نقض قوانین و اصول بین‌المللی شدیداً مورد تهدید قرار گرفته است.

او افزوده است: «حمله اسراییل بر کنسول‌گری ایران در دمشق یکی از موارد جدید آن بود که با پاسخ جمهوری اسلامی ایران به مثابه حق مشروع دفاع از خود مواجه شد.»

به گفته وی، ایران همسایه افغانستان است که در لحظات سخت با افغانستانی ها بوده و شهروندان کشور نیز «احساس همدردی و همبسته‌گی» با مردم ایران دارند.

کرزی تصریح کرده است: «جنگ غزه هم که بدترین فاجعه انسانی را به‌وجود آورده است، باید هر چه زودتر با برقراری آتش‌بس دایمی و دست‌یابی مردم فلسطین به حق داشتن دولت مستقل به پایان برسد تا هم تنش‌ها کاهش یابد و هم زنده‌گی مردم ملکی در فلسطین و اسراییل و تمام منطقه ما مصون شود.»

از جانبی، داکتر‌ عبدالله‌ عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین نیز در پیوند به این حملات گفته است که اسراییل با حمله به کنسول‌گری ایران در سوریه قانون بین‌الدول، کنوانسیون‌های بین‌المللی مصونیت نماینده‌گی‌های دیپلماتیک و عرف بین‌المللی را نقض کرد.

وی نیز خاطرنشان کرده است که پاسخ تهران به اسراییل «یک اقدام دفاعی و عکس‌العمل در برابر نقض حاکمیت ملی ایران» به‌شمار می‌رود.

عبدالله اضافه کرده است: «هرنوع اقدام از سوی اسراییل علیه ایران و افزایش تنش تاثیر مستقیم بر وضعیت در افغانستان و عواقب غیر قابل پیش‌بینی و ‌ناگوار برای منطقه و صلح و امنیت جهانی دارد.»

او خواستار حل بحران منطقه از راه مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو شده است.

گفتنی است که ایران شب گذشته حدود ۳۰۰‌ پهپاد، موشک کروز و بالستیک بر خاک اسراییل شلیک کرد.

وزارت امور خارجه طالبان نیز این حملات را «اقدامات دفاعی مشروع» توصیف کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟