کتاب مصور یا کمیک بوک چیست؟

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83027

کتاب مصور به آن دسته از کتاب ها گفته می شود که به کمک تصویر، گاهی همراه با متنی اندک و گاهی بدون متن می تواند موجب انتقال اطلاعات شود. کتاب مصور ترکیبی از قصه و تصویر برای گفتن یک داستان است.

کتاب های مصور بیشتر در دسته کتاب های کودکان قرار می گیرند. در این نوع کتاب ها، تصویر، نقاشی و عکس حرف اول را می زند و تصویرها در یک کتاب مصور اهمیت شان بیشتر از متن های داخل کتاب است.

گاهی شاهد کتاب هایی هستیم که بدون این که از متن و کلامی استفاده کرده باشند نهایت اثربخشی را دارند. کودکان زمانی که با یک کتاب مصور روبرو می شوند درست مانند زمانی که قصه گوش می دهند و یا کتابی به صورت شفاهی برای شان خوانده می شود عکس العمل خوب نشان می دهند.

یک کتاب مصور از صفحه های اندک، متن های کوتاه و بسیار ساده و تصویر های زیادی تشکیل می شود. این کتاب ها مطابق هر گروه سنی مفاهیم و متن های متفاوت دارند.

یک تصویرگر با استعدادش باید توانایی این را داشته باشد تا بتواند با تصاویری که خلق می کند کلمات را به خوبی و بسیار شیوا تفسیر کند.

کتاب مصور
کتاب مصور

کتاب مصور و غیر مصور

کودکان در سنین مختلف و در هر پایه های درسی با توجه به شرایط سنی شان از کتاب های مصور و غیر مصور زیادی را تجربه می کنند.

در دوره های سنی ابتدایی همه کتاب های اعم از آموزشی و غیر آموزشی به تصاویر و عکس های زیادی مزین شده اند. این در حالی است که همه این کتاب ها، به نام کتاب مصور یاد نمی شوند.

کتاب های مصور از نظر اندازه، قالب و دیگر مشخصه های صفحه آرایی، با دیگر کتاب هایی که برای کودکان نگاشته می شوند متفاوت هستند.

قالب های کتاب تصویری

تقریبا تمامی کتاب های مصور از نظر قالب به تصاویر، عکس ها و نقاشی هایی متکی است که طراحی کتاب آن را با توجه به نوشته ها رسم می کند.

قالب های متنوعی در کتاب های مصور وجود دارند که بسته به ظرفیت آن ها از نظر عکس ها و تصاویر زمینه های آموزشی، سرگرمی و یا تفریحی و یا آموزشی – تفریحی را برای مخاطب فراهم می کند.

این توصیه نباید هیچگاه فراموش شود که؛ همیشه سعی کنید با توجه به گروه سنی و توانایی ذهنی فرزندان و دانش آموزان تان برای شان کتاب تهیه کنید.

از انواع کتاب های مصور که در قالب های بسیار زیبا طراحی شده اند می توان به کتاب های اسباب بازی اشاره کرد. این کتاب ها دارای تصاویر برجسته از جنس پارچه و پلاستیک هستند و به راحتی شسته می شوند.

تهیه این نوع کتاب ها برای کودکان، به شما کمک می کند تا بتوانید ادبیات را به راحتی و از شیوه ای مناسب به کودک تان معرفی کنید.

انواع کتاب های تصویری

اولین دسته کتاب های تصویری کتاب های اسباب بازی هستند که شامل کتاب های مقوایی، کتاب های زبان های متحرک، کتاب های پارچه ای، پلاستیکی ( قابل شستشو ) می باشند. این کتاب ها باعث تقویت دایره لغات کودک شما می شود.

کتاب های آموزش الفبا یا الفبا آموز  در دسته دوم انواع کتاب مصور جای دارند. این کتاب ها سال هاست که برای آموزش حروف و صداها با توجه به تصاویر خلق شده برای کودکان و دانش آموزان اوایل ابتدایی استفاده می شود.

 کتاب های آموزش عدد یا عدد آموز نیز در دسته کتاب های مصور قرار دارند، در این کتاب ها با کمک تصاویر و طراحی ها برای آموزش اعداد به کودکان مناسب هستند.

کتاب های آموزش مفاهیم یا کتاب های مفهومی، کتاب هایی هستند که برای رشد شناختی کودک شما طراحی شده است. این دسته از کتب مصور با تکیه و توجه به تصاویر، کودکان را در درک مفاهیم یاری می کنند.

کتاب های بدون کلام نیز از دیگر انواع کتب مصور به شمار می روند. در این کتاب ها فقط و فقط از تصاویر استفاده می شود. این کار باعث می شود کودک شما با توجه به تصاویر داخل کتاب داستان و قصه بسازد.

این روش بسیار موثر برای حفظ و تقویت قوه تخیل کودک است. این کتاب ها باعث می شوند مهارت های گفتاری و شنیداری کودکان شما تقویت شوند.

کتاب های داستانی تصویری هم در میان کتاب های تصویری دیده می شوند. این کتاب ها، علاوه بر عکس هایی که در آن استفاده شده است یک متن فوق العاده هم در کنار آنها دیده می شود، یک کتاب قوی که باعث می شود متن ها و عکس ها در کنار هم اطلاعات داستان را به مخاطب منتقل کنند.

ویژگی های یک کتاب مصور

  • یک کتاب مصور برای تعداد صفحات، متون و تصاویرش از استانداردهای خاصی پیروی می کند. به عنوان مثال تعداد صفحات این کتاب ها از ۲۴ تا ۴۸ صفحه می تواند باشد.
  • در تمامی صفحه های یک کتاب مصور باید از طراحی ها و عکس های مناسب موضوع بهره گرفته شود.
  • تمامی تصاویر و متنی که برای آنها و نوشتن قصه استفاده شده است باید برای رسیدن به مفهوم و منظور نهایی به صورت تلفیقی کار شوند.
  • لغات و کلماتی که باید در یک کتاب تصویریاستفاده شود معمولا از ۵۰۰ کلمه کمتر است. البته همان طور که گفته شد می تواند بدون هیچ کلمه ای باشد و یا این تعداد می تواند به ۲۰۰۰  کلمه هم برسد.
  • طراحی ها و نقاشی های موجود در کتاب های کودکان به منظور برقراری ارتباطی جذاب میان متن و داستان مورد نظر در صفحات جای می گیرند.

اهمیت کتابخوانی برای کودکان

اگر بخواهیم از کتاب و کتابخوانی به عنوان فرهنگ یاد کنیم باید نسلی را پرورش دهیم که از سال های اولیه زندگی اش با کتاب و استفاده از آن آشنا باشد.

سعی کنید روزانه مقداری از وقت خود را به خواندن کتاب اختصاص دهید، چرا که والدین کتابخوان می توانند فرزندانی با روحیه کتابخوانی پرورش دهند.

اگر در دوران کودکی بتوانید فرزند خود را به خواندن کتاب ترغیب و تشویق کنید و در آنها علاقه مندی ایجاد کنید باید در انتخاب قالب کتاب با توجه به روحیه و سن کودک تان بسیار دقت کنید و کتاب هایی سازگار با رده سنی و تمایلات روحی فرزندتان برایش در نظر بگیرید.