چند راهکار برای محافظت از رنگ دکمه ها

  • انتشار: ۸ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 94339

محافظت از رنگ دکمه ها در لباس ها از آن جهت مهم ارزیابی می شود که پیدا کردن یک دکمه مناسب برای لباسی که خریده اید یا هم اکنون دارید استفاده می کنید تقریبا کاری مشکل و در برخی موارد غیرممکن است.

دکمه های لباس ممکن است در تماس با سفید کننده ها هنگام شست و شو یا در معرض مستقیم تابش نور خورشید رنگ خود را از دست بدهند و لباس شما را زشت و خارج از مد جلوه دهند.

محافظت از رنگ دکمه ها
محافظت از رنگ دکمه ها

برای جلوگیری از رنگ رفتگی دکمه های لباس و حفظ زیبایی لباس های خود با ما در خواندن این مطلب همراه باشید:

از لاک بیرنگ استفاده کنید

همان طور که می دانید یکی از مولفه های حفظ زیبایی لباس ها توجه به حفظ رنگ دکمه هاست.

موارد متعددی گزارش شده که در آن فرد به دلیل رنگ رفتگی دکمه ها یا سیاه و کدر شدن دکمه های لباس هایش مجبور شده برای همیشه قید پوشیدن آن لباس را بزند.

چنانچه لباس های شما دکمه های فلزی دارد به ویژه دکمه های فلزی نقره ای یا طلایی براق هنگام شست و شو باید دقت لازم را به خرج دهید.

برای جلوگیری از سیاه و کدر شدن دکمه های فلزی طلایی لباس های خود بهتر است قبل از شستن و حتی قبل از استفاده از لباس روی دکمه ها را با نوعی لاک بیرنگ مانند برق ناخن بپوشانید.

این لاک بی رنگ مانند یک لایه محافظ عمل کرده از سیاه شدن دکمه های فلزی طلایی یا نقره ای رنگ لباس های شما جلوگیری می کند.

البته مواظب باشید هنگام استفاده از این لاک بی رنگ، لاک به پارچه لباس شما مالیده نشود. برای این کار از ورقه نازک کاغذ در زیر دکمه ها استفاده کنید تا اگر دست شما لرزید لاک به پارچه لباس تماس پیدا نکند.

یکی ازعوامل دیگری که سبب تیره و تار شدن دکمه ها می شود خراشیدگی ها می باشد. بهتر است از شستن لباس هایی که دکمه های فلزی طلایی یا نقره ای دارند در ماشین لباس شویی خودداری کنید.  

با ماشین لباس شویی نشویید

در صورتیکه لباس های دارای دکمه های فلزی به ویژه دکمه های فلزی طلایی یا نقره ای را با ماشین لباس شویی بشویید، به مرور زمان دکمه ها رنگ نارنجی به خود گرفته از زیبایی می افتد.

این کار به دلیل واکنش فلز با آب می باشد. این واکنش دکمه با آب نه تنها رنگ دکمه را تغییر داده که آثار زنگ زدگی در اطراف دکمه و روی لباس نیز قابل مشاهده است.

محافظت از رنگ دکمه ها
محافظت از رنگ دکمه ها

استفاده از آب لیمو و اسید اکزالیک

این یک واقعیت است که زیبایی لباس ها تا حد زیادی به زیبایی دکمه های آن بستگی دارد و بدون شک شما هم ممکن است از آن دسته انسان هایی باشید که حتی هنگام دور انداختن لباس های کهنه خود، دکمه های زیبای آن را از لباس جدا کرده در آرشیو دکمه های خود نگه دارید.

این کار سبب می شود یک زمانی اگر به دکمه ای برای لباس خود نیاز داشتید به راحتی سراغ آرشیو دکمه ها رفته و خود را از اتلاف وقت مغازه به مغازه گشتن نجات دهید.

همین طور در صورتیکه دکمه های فلزی یا اسختوانی لباس های شما به علت زنگ زدگی تیره و تار شده اند می توانید از اسید اگزالیک و آب لیمو برای خوش رنگ کردن مجدد آنها استفاده نمایید.

برای این کار مقداری اسید اکزالیک را روی یک تکه پنبه بریزید و آرام و آرام روی بخش رنگ رفته بمالید.

همین طور می توانید مقداری آب لیمو را روی بخش رنگ گرفته لباس مالید سپس مقداری نمک به آن اضافه کنید و در ادامه به طرز مناسبی لباس را بشویید تا از شر زنگ های دکمه که روز لباس شما ایجاد شده راحت شوید.

دکمه ها را نزدیک اشیاء داغ قرار ندهید  

در قدیم بیشتر دکمه ها را از جنس صدف تولید می کردند که درخشندگی و براقی خاص خود را داشت.

اینگونه دکمه ها در برابر رنگ رفتگی و رنگ پریدگی مقاومت خوبی داشتند و به راحتی خراب نمی شدند. 

محافظت از رنگ دکمه ها
محافظت از رنگ دکمه ها

امروزه اما به جای این دکمه های صدفی دکمه هایی به بازار عرضه شده که از مواد نفتی تولید می شوند.

می توان گفت ۹۹ درصد دکمه های امروزی از مواد نفتی مصنوعی تولید می شوند. اگر یک دکمه فروش ماهر باشید از روی صدای دکمه ها به راحتی می توانید به کیفیت آن پی ببرید.

روش دیگر برای تست کیفیت دکمه ها مالاندن دکمه ها به یکدیگر است. به یاد داشته باشید که دکمه های نفتی را نزدیک اشیاء داغ مانند بخاری یا هر چیز دیگری از این جنس قرار ندهید.

دکمه های نفتی در برابر آتش نه تنها  مقاومتی ندارند که همانند بنزین عمل کرده آتش می گیرند.

به هرصورت اینک که می دانید دکمه ها علی رغم کوچک بودن نقش بزرگی در زیبایی لباس های شما ایفا می کنند بدون شک در نگهداری و حفظ رنگ دکمه های لباس های خود تمام تلاش تان را به خرج می دهید.

البته یک نکته را هم فراموش نکنید که هنگام خرید لباس به کیفیت دکمه های آن نیز توجه کنید. دکمه هایی را بخرید که رنگ آمیزی استواری داشته باشند و به راحتی رنگ و روی آن بپرد.

اگرچه دکمه های نفتی رنگ شده به رنگ های مختلف ممکن است برای شما جذاب باشد اما دکمه های چوبی به مراتب بهتر عمل می کنند.

چینی ها و ترک ها اغلب دکمه های چوبی خوبی که به صورت حرفه ای رنگ آمیزی شده است را تولید می کنند.

البته دکمه های چوبی که از چوب نارگیل ساخته شده هم گران است و هم کیفیت بالایی دارد و حتی بعد از پایان عمر لباس همچنان کیفیت خود را حفظ می کند.

به یاد داشته باشید این نوع دکمه ها را هرگز پس از کهنه شدن لباس ها دور نیندازید چون به راحتی در بازار یافت نمی شود.

.