پوکی استخوان و راه‌های رفع آن

  • انتشار: ۲۴ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 100890

پوکی استخوان، بیماری پنهانی است که سبب ضعیف و شکننده شدن استخوان‌‌ ها می‌ شود. این شکنندگی در حدی است که با یک ضربه کوچک، زمین‌خوردن، حتی سرفه، استخوان شکسته می‌ شود.

پوکی استخوان بیشتر سبب شکستگی استخوان ‌ها در لگن، مچ دست و ستون فقرات می ‌شود.

پوکی استخوان و راههای رفع آن
پوکی استخوان و راههای رفع آن

بافت زنده استخوان دائماً در حال شکسته شدن و جایگزینی و بهبود است، اما اگر روند تولید استخوان جدید با حذف استخوان قدیمی همراه نباشد پوکی استخوان رخ می ‌دهد.

پوکی استخوان در میان همه زنان و مردان و تمامی نژادها شایع است. اما این بیماری در میان زنان سفیدپوست که در معرض یائسگی هستند بیشترین حد را نشان می‌ دهد.

یکی از راه‌ هایی که می ‌توان مانع پیشرفت این بیماری و تحلیل استخوان ‌ها و تقویت آن ها شد، استفاده از داروها، رژیم سالم و تمرینات کاهش وزن است.

اینها مقدمه ای بود جهت بررسی کامل علائم، علل و راه ‌های درمان و پیشگیری از پوکی استخوان که در اطلس پلاس می ‌خوانید.

علائم پوکی استخوان چیست؟

به طور معمول تحلیل استخوان‌ ها در بدن بدون علائم بوده ‌است. اما با ادامه روند پوکی استخوان در بدن، استخوان ‌ها ضعیف می ‌شوند.

این روند همراه با نشانه‌ هایی همچون درد در ناحیه کمر و پشت، کاهش همیشگی ومداوم قد، شکستگی استخوان ‌ها که بسیار آسان و سریعتر از انتظار بیمار رخ می ‌دهد، است.

چه عواملی خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهند؟

پوکی استخوان و راههای رفع آن
پوکی استخوان و راههای رفع آن

هنوز شناخت تمامی عواملی که سبب پوکی استخوان می ‌شوند کامل نشده است اما شناخته‌ترین آن ‌ها مواردی است که در ادامه می ‌آید.

جنسیت: درصد ابتلا به پوکی استخوان در زنان معمولاً بیش از مردان است.

سن: با بالا رفتن سن، خطر پوکی استخوان افزایش می ‌یابد.

نژاد: براساس آمار خطر ابتلا به بیماری در میان سفید پوستان و آسیایی ‌ها بیشتر است.

سابقه خانوادگی: اگر در میان اعضای خانواده تا فردی به پوکی استخوان مبتلا شده‌ است یا والدین تان دچار شکستگی لگن است، احتمال این بیماری در شما نیز افزایش می ‌باید.

سایز بدن: افرادی که دارای جثه کوچکتری هستند ممکن است در خطر ابتلا به پوکی استخوان باشند. زیرا میزان تراکم استخوان در بدن بسیار کم است.

علت پوکی استخوان چیست؟

کمبود استروژن در زنان، کمبود تستوسترون در مردان، اختلالات هورمونی، کمبود کلسیم، کمبود ویتامین D، کم ‌تحرکی در زندگی، بیماری تیروئید، مصرف دخانیات و دارو، شرایط پزشکی از جمله علل پوکی استخوان است.

چند روش برای کنترل و کاهش پوکی استخوان

در ادامه شما را با روش‍ ‌‌هایی برای کنترل و کاهش اثرات پوکی استخوان آشنا می ‌کنیم.

ورزش

آیا می ‌دانستید ورزش می ‌تواند به درمان علائم پوکی استخوان کمک کند، ورزش سبب افزایش استقامت بدن و نیز سبب تقویت عضلات اطراف مفاصل و نیز سبب تحرک و پویایی بدن می ‌شود. شما با ورزش کردن وزن اضافی بدن تان را از دست می‌ دهید.

پوکی استخوان و راههای رفع آن
پوکی استخوان و راههای رفع آن

شما می ‌توانید با انجام تمرینات هوازی، راه رفتن، دوچرخه سواری و شنا (۳۰ دقیقه در روز، ۵ مرتبه در هفته)، بدن خود را مقاوم سازید. انجام تمرینات سبک و مقاومتی چندین بار در هفته عضلات بدن تان را قوی تر می ‌کند. انجام تمرینات جنبشی به مدت ۳۰ دقیقه در روز به استحکام اسخوان های بدنتان کمک می‌ کند. بهتر است از ورزش هایی با تحرک بالا که سبب بوجود آمدن جراحت می‌ شوند خودداری کنید. مشورت با یک متخصص در انجام تمرینات ورزشی بسیار مؤثر است. سبک زندگی سالم سبب بهبود بیماری می ‌گردد.

کمپرس گرم و سرد

 برای کاهش درد مفاصل ناشی از بیماری پوکی استخوان می‌ توان از کمپرس گرم و سرد استفاده کنید. کمپرس داغ سبب کاهش درد و سفتی عضلات و کمپرس سرد باعث کاهش تورم و التهاب می ‌گردد.

برای کمپرس گرم شما باید آب داغ را در یک بطری بریزید و آن را در یک حوله نازک بپیچید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بر روی مفاصل آسیب دیده بگذارید. برای کمپرس سرد نیز چند تکه یخ را در یک حوله نازک قراردهید. مدت ۱ دقیقه بر روی محل درد قرار دهید.

این روش را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و چندین بار در روز تکرار کنید تا درد کاهش یابد. باید به این نکته توجه کنید که تعداد و نوع کمپرس ها به شرایط شما بستگی دارد.

ماساژدرمانی

ماساژ مداوم سبب کاهش درد و ورم و التهاب ناشی از پوکی استخوان و سرعت گردش خون را در بدن افزایش داده و تأثیر آرام بخشی بر عضلات دارد. محل درد را با روغن زیتون و روغن نارگیل چندبار در روز ماساژ دهید. اما اگر ماساژ سبب شدت یافتن درد شد سریعاً آن را متوقف کنید. استفاده از روغن ماساژ با کافور و روغن خردل نیز به کاهش درد مفاصل کمک می‌ کند.

سرکه سیب

سرکه سیب با داشتن خواص ضد التهاب و قلیایی سبب کاهش درد و سفتی مفاصل می ‌شود و برای درمان پوکی استخون بسیار مفید است. سرکه سیب، سموم باقی مانده در بدن را از بدن خارج می ‌کند.

زنجبیل

زنجبیل درمانی طبیعی برای رفع پوکی استخوان است. در سال ۲۰۰۱ نشریه آرتروز و روماتولوژی اعلام نمود که مطالعات انجام شده بر روی زنجبیل نشان داده ‌است که عصاره خالص زنجبیل اثر مثبتی بر روی کاهش درد بیماران مبتلا به پوکی استخوان داشته ‌است. زنجبیل، گیاهی سرشار از آنتی ‌اکسیدان و دارای خاصیت ضد التهاب است و نیز سبب کاهش درد و تورم و التهاب می ‌گردد. زنجیل، سبب انسداد Cox-2 که ماده ای شیمیایی و تولیدکننده درد در بدن است، می ‌گردد.

زردچوبه

زردچوبه نیز در کاهش درد مفاصل مفید است، اما توجه داشته باشید که اگر شما داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌ کنید، از مصرف بیش از حد زردچوبه خودداری کنید. بهتر است قبل از استفاده از زردچوبه حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

چای سبز

چای سبز همواره خواص شگفت‌انگیزی داشته است. چای سبز یکی از سالم ‌ترین نوشیدنی ‌های جهان محسوب می ‌شود و حاوی یکی از بالاترین میزان آنتی ‌اکسیدان‌ های هر چای است. این گیاه در کاهش درد مفاصل نیز مفید است.