پاکستان ادعای مذاکره با تی‌تی‌پی را رد کرد

  • انتشار: ۱۹ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 177123

به دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر مذاکره دولت پاکستان با تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی)، اسلام‌آباد این ادعا را رد کرده می‌گوید: «هیچ برنامه‌ای برای گفتگو با تی‌تی‌پی روی دست نیست.»

ممتاز زهرا بلوچ؛ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، پیشنهاد معاون وزارت داخله حکومت طالبان مبنی بر مذاکره با گروه تحریک طالبان پاکستانی را رد کرد.

او گفته که اسلام‌آباد در این زمینه هیچ برنامه‌ای روی دست ندارد.

زهرا بلوچ روز پنجشنبه هفته گذشته هم در یک نشست خبری در اسلام‌آباد، از حکومت طالبان خواست تا مسئولیت‌های خود را در قبال گروه‌های تروریستی و رهبران آنان که علیه پاکستان اند، انجام دهد.

او گفت: «ما هیچ برنامه‌ای برای مذاکره با تحریک طالبان پاکستانی نداریم و از مقامات افغانستان (حکومت طالبان) انتظار داریم تا جلو جنایات و حملات دهشت‌افکنانه گروه‌های تروریستی و رهبران آن‌ها را بگیرد.»

در همین حال، پیش‌تر محمدنبی عمری؛ معین وزارت داخله حکومت طالبان در نشستی در ولایت خوست به حکومت پاکستان و گروه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) توصیه کرده بود که مشکلات خود را از طریق گفتگو حل و با هم سازش کنند، در غیر آن جنگ و درگیری ورشکستگی اقتصادی و نابودی نظام را به دنبال خواهد داشت.

این موضع‌گیری‌ها میان طالبان و پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که روابط دوطرف پرتنش است.

تنش‌ها میان طالبان و پاکستان پس از آن افزایش یافت که اواخر ماه گذشته خورشیدی افراد مسلح در یک حمله خونین در ساحه میرعلی وزیرستان شمالی دو افسر بلندپایه و پنج سرباز اردوی پاکستان را کشتند.

یک روز پس از آن، هواپیماهای پاکستانی در ولایت‌های خوست و پکتیکا حملات هوایی انجام دادند. اسحاق دار، وزیر خارجه پاکستان به تاریخ ۲۴ مارچ ضمن دفاع از حملات هوایی نیروهای پاکستانی بر خاک افغانستان گفت که کشورش عملیات را بر پناهگاه‌های تروریست‌ها در داخل خاک افغانستان، بر اساس معلومات استخباراتی انجام داده است.

طالبان این حمله ارتش پاکستان را محکوم کرد و آن را تجاوز بر خاک افغانستان خواند.

در همین حال، پاکستان ادعا دارد که سلسله‌ای از حملات تروریستی در این کشور، از افغانستان حمایت می‌شود، اما طالبان افغان این اتهامات را رد کرده و گفته اند که پاکستان نباید برای ضعف خود افغانستان را مقصر بخواند و جلو حملات تروریستی را در خاک خودش بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در رابطه به حمله بر مهندسان چینی گفت که دستگاه‌های امنیتی در این زمینه تحقیق می‌کنند.

خانم بلوچ افزوده که اگر پس از تحقیقات مشخص شود که افغانستان با این حمله ارتباط دارد، با مقامات حکومت طالبان در این زمینه گفتگو خواهد شد.

پیش از این نهادهای امنیتی پاکستان گفته بودند که موتر مورد استفاده در این حمله به این منطقه از افغانستان منتقل شده و در پیوند به این حمله افغان‌ها نیز بازداشت شده ‌اند.

پنج مهندس چینی در ۲۶ مارچ در یک حملهٔ انتحاری در منطقه بشام شنگله در ایالت خیبر پختونخوا کشته شدند.

پس از این حمله، یک هیات تحقیقاتی چین روز جمعه ۲۹ مارچ به پاکستان رسید تا در مورد این رویداد با مقامات پاکستانی تحقیق کند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما در گذشته گروه‌های مخالف حکومت پاکستان به ویژه جدایی‌طلبان بلوچ مسئولیت حملاتی از این دست را به دوش گرفته اند.

پیش از این نیز شهروندان چین در حملات شبه نظامیان در پاکستان کشته شده اند.

در سال ۲۰۲۱، بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده بر موتر حامل مهندسان در شمال غرب پاکستان، ۱۳ نفر از جمله ۹ شهروند چینی کشته شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟