وزیر تجارت قرقیزستان به طالبان: از پیوستن افغانستان به کشورهای مشترک‌المنافع حمایت می‌کنیم

  • انتشار: ۵ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 170065

وزارت صنعت و تجارت طالبان از سفر هیأت قرقیزستانی به ریاست امان گلدیف دانیار، وزیر اقتصاد این کشور به کابل خبر داده است.

این‌وزارت‌خانه روز پنج‌شنبه، ۵ دلو در شبکه اجتماعی ایکس به نقل دانیار نگاشته است که قرقیزستان از عضویت افغانستان به کشورهای مشترک‌المنافع حمایت می‌کند.

دانیار در دیدار با نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان گفته است که افغانستان می‌تواند از طرق اوزبیکستان به این کشور وصل شود.

وی افزوده است: «قرقیزستان عضو کشورهای مشترک‌المنافع است که این کشورها در عرصه تجارت، تقریباً استندرد یک‌سان دارند و ما از ورد افغانستان در این مارکیت حمایت می‌کنیم.»

با این حال، عزیزی در این نشست ادعا کرده است که طالبان با هر یک از کشورهای آسیای‌میانه حدود یک میلیارد دالر دادوستند دارند.

عزیزی تصریح کرده است: «افغانستان خواستار ترانزیت با هزینه کم‌ از طریق قرقیزستان به چین می‌باشد و اکنون سکتورخصوصی دوکشور نیز حضور دارند و ما از سکتورخصوصی افغانستان حمایت کامل می‌کنیم.»

طبق اطلاعات، هیأت قرقیزستانی در این دیدار خواستار تشکیل یک گروه تماس به‌منظور تسهیل دادوستند میان این کشور و طالبان شده است.

گفتنی است که از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان بیش از دو سال سپری می‌شود، به‌رغم تامین روابط تجاری برخی از کشورها با این گروه، اما هیچ‌کشوری تا کنون رژیم طالبان را به‌رسمیت نشناخته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟