هزینه‌های نظامی جهان با افزایش بی‌سابقه به ۲.۴۴ تریلیون دالر رسیده است

  • انتشار: ۳ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 178487

مؤسسه‌ تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم «سیپری» با نشر گزارشی گفته است که هزینه‌های نظامی جهان بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی با ۶.۸ درصد افزایش به دو تریلیون و ۴۴۰ میلیارد دالر رسیده است.

براساس این گزارش، این رقم بالاترین میزان افزایش از سال ۲۰۰۹ و رقمی بی‌سابقه در ۶۰ سال فعالیت این مؤسسه است.

امریکا و چین در صدر فهرست کشورهایی قرار دارند که بالاترین هزینه‌ی نظامی را دارند و هزینه‌ی نظامی آن‌ها مجموعا حدود نیمی از مجموع هزینه‌های نظامی جهان را تشکیل می‌دهد.

براساس این گزارش، هزینه‌‌های نظامی امریکا ۳۷ درصد و هزینه‌های نظامی چین ۱۲ درصد از کل هزینه‌ی نظامی جهان را تشکیل می‌دهد.

این دو کشور به ترتیب هزینه‌های نظامی خود را ۲.۳ و ۶ درصد افزایش داده‌اند.

براساس گزارش سیپری دولت ایالات متحده که به‌دنبال حفظ جایگاه خود به‌عنوان قدرتی پیشرو در پیشرفت‌های فناوری است، ۹.۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ برای «تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی» تسلیحات هزینه کرده است.

پس از امریکا، روسیه، هند و عربستان سعودی در صدر فهرست سیپری قرار دارند.

هزینه‌های نظامی کرملین در سال ۲۰۲۳، نسبت به سال ۲۰۲۲، پس از یک سال جنگ تمام‌عیار با اوکراین، ۲۴ درصد و نسبت به سال ۲۰۱۴، پس از حمله‌ی روسیه به کریمه، ۵۷ درصد افزایش یافته است.

هند، در میان تنش‌های فزاینده‌ با چین و پاکستان، هزینه‌های نظامی خود را نسبت به سال ۲۰۲۲ به میزان ۴.۲ درصد و نسبت به سال ۲۰۱۴ به میزان ۴۴ درصد افزایش داده است.

تحلیلگران این اندیشکده برای اولین‌بار هزینه‌های نظامی را در پنج منطقه‌ی جغرافیایی ثبت کرده‌اند؛ افریقا، اروپا، خاورمیانه، آسیا، اقیانوسیه و قاره‌ی امریکا.

نن تیان، محقق ارشد مؤسسه‌ تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم گفته است: «افزایش بی‌سابقه‌ی هزینه‌های نظامی با وخامت صلح و امنیت جهانی ارتباط مستقیم دارد.»

محققان این مؤسسه می‌گویند با توجه به این‌که جنگ در اوکراین «به پایان خود نزدیک نیست» و همچنین با درنظرگرفتن وضعیت کنونی در خاورمیانه و تشدید تنش‌ها در آسیا، روند تقویت ارتش در کشورها احتمالا ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود هزینه‌های نظامی دست‌کم تا چند سال آینده همچنان روند افزایشی را طی کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟