نگرانی سناتوران از حمله احتمالی داعش خراسان بر امریکا

  • انتشار: ۶ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 176098

به‌دنبال حمله مرگ‌بار داعش بر یک سالون کنسرت در مسکو، تام کاتن و مارکو روبیو، دو سناتور جمهوری‌خواه امریکا گفتند که آنان نگران حملات شاخه خراسان داعش بر خاک امریکا و شهروندان این کشور هستند.

تام کاتن، عضو کمیته اطلاعات سنای امریکا در گفت‌و‌گو با فاکس‌نیوز که روز یک‌شنبه، ۵ حمل منتشر شد، گفته که به‌شدت نگران حمله داعش بر اهدافی در ایالات متحده و شهروندان این کشور در خارج است.

کاتن افزود: «عمیقاً مایه تاسف است که مردم بی‌گناه، زنان و کودکان، در مسکو کشته شدند، اما حمله بعدی می‌تواند بر سفارت‌های امریکا در آسیا و اروپا یا دانش‌آموزان ما در جریان سفر علمی‌شان به اروپا باشد.

این سناتور وضعیت جاری را ناشی از خروج «ناکام» نظامیان امریکایی از افغانستان دانست.

در همین حال، مارکو روبیو نیز حملات احتمالی داعش بر خاک امریکا را با خروج «فاجعه‌بار» ایالات متحده مرتبط دانست و خاطرنشان کرد که سناتوران در مورد پیامد منفی خروج کامل سربازان خارجی از افغانستان هشدار داده بودند.

روبیو به شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز گفته است: «یکی از دلایلی که نمی‌خواستیم این خروج سریعاً رخ دهد، این است که شما به داعش فضای عملیات را فراهم می‌کنید تا خود را مجدداً برای حمله بر اهدافی در خارج سازمان‌دهی کنند.»

وی با اشاره به حمله داعش بر مسکو تصریح کرد که این گروه همچنان می‌تواند بر اهدافی در امریکا حمله کند.

گفتنی است که داعش در چند ماه اخیر حملات مرگ‌باری را در افغانستان، ایران و روسیه انجام داده است.

به‌رغم این‌که طالبان مدعی سرکوب داعش هستند، اما نهادهای بین‌المللی و کشورهای همسایه همواره از افزایش فعالیت شاخه خراسان داعش در افغانستان و حمله احتمالی این گروه بر کشورهای غربی ابراز نگرانی کرده بودند.

مارک روبیو چند روز پیش هم با ارایه طرحی خواستار توقف کمک‌های مالی واشنگتن از طریق سازمان ملل به افغانستان شده بود.

به گفته وی، تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که کمک‌های بشر دوستانه به‌هدف تقویت «گروه‌های تروریستی» به مصرف نمی‌رسد، باید سازمان ملل کمک‌هایش به افغانستان زیر سلطه طالبان را متوقف کند.

این در حالی است که پیشتر مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا نیز نسبت به تهدیدهای داعش برای امریکا و اروپا ابراز نگرانی کرده بود.

مک‌کال خروج از افغانستان را «یک اشتباه بزرگ» خواند که به گفته وی، امریکا را با خطر روبه‌رو کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟