نگرانی از تغییرات اقلیمی؛ زمین برای دهمین ماه متوالی در حال گرم شدن است

  • انتشار: ۲۱ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 177372

سازمان تغییرات اقلیمی وابسته به اتحادیه اروپا اعلام کرده است که ماه مارچ امسال گرم‌ترین ماه مارچ در جهان از زمان ثبت دمای هوا بوده است. این ماه همچنین دهمین ماه متوالی گفته شده که دمای هوا در تمامی جهان بالاتر از حد میانگین بوده است.

سامانتا برگس؛ از گروه تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا سه‌شنبه ۹ اپریل گفت که تمامی رکوردهای پیشین آب و هوایی هم برای دمای هوا و هم در برای دمای سطح اقیانوس‌ها شکسته شده است. . در این ماه، دما به طور میانگین ۱.۵۸ درجه سانتیگراد بالاتر ثبت شده است.

از ماه جون سال۲۰۲۳ میلادی، دمای هوا در هر ماه در قیاس با ماه مشابه سال‌های گذشته، گرم‎‌ترین بوده و این وضعیت کماکان ادامه دارد.

شرایط ایجاد شده برخلاف وضعیتی است که رهبران جهانی در کنفرانس جهانی آب و هوایی سال ۲۰۱۵ در پاریس در مورد آن به توافق رسیدند و قرار بود با کاهش آلاینده‌های کربنی حد گرمایش کنترل شود.

دانشمندان می‌گویند برای حفظ دستاوردهای اجلاس ۹ سال پیش باید گازهای گلخانه‌ای تولیدی در جهان به نصف برسد اما کماکان تولید این گازها ادامه یافته است.

سازمان ملل متحد هشدار داده که جهان در دهه ۲۰۳۰ با گرمایش بیشتری روبه‌رو خواهد بود و دما به طور میانگین ۱.۵ درجه بیش از وضعیت کنونی افزایش خواهد داشت.

خانم برگس افزایش دمای سطح اقیانوس‌ها در ده ماه اخیر را نیز «کاملاً غیر عادی» نامید. دمای سطح دریا به بالاترین حد خود رسیده و این رکوردشکنی در ده ماه اخیر ادامه یافته است.

در دوره اخیر نه تنها بخش‌هایی از استرالیا، برزیل و فرانسه روزهای بسیار مرطوبی را پشت سر گذاشتند و در فرانسه و اتریش دمای هوا حتی به ۳۰ درجه نیز نزدیک شد، بلکه روسیه شاهد یکی از ویرانگرترین سیل‌های در چند دهه بود.

موج گرما در پاکستان و هند در ماه مارچ امسال در ۶۱ سال گذشته بی‌سابقه بود. دمای هوا در این دو کشور ۶ تا ۸ درجه گرم‌تر از دوران مشابه در شش دهه قبل بود و مقامات احتمال بروز موج جدیدی از کرونا را نیز مطرح کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟