نقطه پایان تعامل

  • انتشار: ۲۶ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 164654

وزیر تحصیلات عالی طالبان گفته است که در افغانستان فقط یک مذهب وجود دارد و آن هم مذهب حنفی است.

اکنون ثابت شده است که شعار احترام گذاشتن به شیعیان و به رسمیت شناختن حقوق انها، تنها یک تاکتیک برای مهار شیعیان بوده است.

طالبان امروز، همان طالبان ۲۵ سال پیش هستند که با نسل کشی شیعیان در مزار شریف و یکاولنگ، پرونده سیاهی در تاریخ برای خود پدید آوردند و این بار هم، با شعار دروغین احترام به حقوق شیعیان، آنها را با پنبه سربریده اند.

کسانی که در دو سال و چهار ماه گذشته، معتقد بودند که احقاق حقوق شیعیان فقط از مسیر تعامل با طالبان ممکن است، طبیعتاً به پایان مسیر خود رسیده اند.

هر چند که نشانه‌های حذف کامل شیعیان و نادیده انگاری مطلق آنها از مدتها پیش به صورت پیدا و پنهان قابل لمس بود، اما مولوی ندا محمد ندیم آب پاکی را روی دست همه ریخت و موضع طالبان را کاملا روشن کرد.

با توجه به سابقه ای که از طالبان در ذهن داشتیم از همان ابتدا هم واضح بود که تعامل با طالبان، نتیجه بخش نیست. اما برخی از افراد و نهادها، آنقدر در این رابطه لجاجت کردند که از دایره تعامل هم خارج شده و وارد حلقه چاپلوسی و دریوزگی برای طالبان شدند.

بدیهیست که هیچ امیدی برای احقاق حقوق شیعیان در حاکمیت طالبان وجود ندارد. بنابراین، پس از این، هرگونه تعامل با طالبان فقط میتواند به معنی کاسه لیسی در مسیر تامین منافع فردی باشد.

در شرایط کنونی، اگر تقابل، گزینه مناسبی در برابر طالبان نباشد، سکوت و کناره گیری از حمایت این گروه فاشیست، آبرومند ترین گزینه موجود خواهد بود.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟