میز ناهار خوری و الگوی صحیح چیدمان ظروف

  • انتشار: ۵ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 99174

موضوع این مقاله انواع و اشکال مختلف میز ناهار خوری، مزایا و معایب هر کدام، و دادن یک الگوی صحیح برای چیدمان مناسب و درست و اصولی ظروف هست.

الگوی صحیح چیدمان درست میز ناهار خوری
الگوی صحیح چیدمان درست میز ناهار خوری

شاید در نگاه اول این مطلب از نظر بسیاری از کاربران بی استفاده یا کم استفاده باشد، ولی به گمان من دانستن ویژگی های هر یک از وسیله های مورد استفاده مکرر و روزانه زندگی هایمان بعلاوه آموختن آداب مهمانی و مهمان داری و سرو غذا با استفاده از یک شیوه و الگوی جهانی یک مزیت محسوب می شود.

رعایت ریزه کاری های موجود در آداب غذا خوردن، می تواند بر روی رشد شخصیت و موقعیت اجتماعی ما و در نهایت موفقیت ما در جامعه تأثیرگذار باشد.

انواع میز ناهار خوری

میز های ناهار خوری در انواع و اشکال و حتی جنس های متنوع و مختلفی موجود می باشد، اشکال دایره ای یا  گرد، مستطیل و بیضی آن در جنس های مختلف ساخته می شوند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

قبل از آنکه اقدام به خرید میز ناهار خوری نمائید باید فضایی را که در اختیار دارید، مدّنظر داشته باشید، و با توجه به نیاز ها و سبک زندگی تان، با توجه به ویژگی های خاص هر کدام از آنها، مناسب ترین میز را انتخاب نمائید.

میز دایره یا گرد

میزهای دایره شکل یا گرد، در ابعاد مختلفی موجود هستند شما می توانید از ۲ نفره تا … نفره آن را بیابید، و برخی از میزهای گرد، انواع تبدیلی نیز دارند.

خوبی و مزیت استفاده از میزهای دایره ای شکل این است که فاصله همه صندلی ها از مرکز به یک اندازه می باشد و به همین جهت دسترسی به وسیله های روی میز برای همه افرادی که پشت میز هستند، راحت و به یک میزان است.

در میزهای گرد، همه افراد به راحتی می توانند همدیگر را ببینند و فضای صمیمی تری در هنگام غذا خوردن موجود می باشد.

الگوی صحیح چیدمان درست میز ناهار خوری

از سوی دیگر چون میزهای دایره ای شکل گوشه ندارند، کاملا مناسب افراد و خانواده هایی هستند که کودک خردسال دارند.

نکته منفی میزهای گرد، این است که نیاز به یک فضای بزرگ مربع یا گرد دارد و به هیچ عنوان با سالن های اتوبوسی و کوچک جور در نمی آید.

پس اگر فضای کمی در اختیار دارید و یا فضای شما به شکل مربع یا گرد نیست، یا اجاره نشین هستید، خرید میز دایره ای شکل به صلاح شما نیست.

میز ناهار خوری مستطیل و مربع

میزهای ناهار خوری که به شکل مستطیل موجود هستند، نیاز به فضای کمتری دارند، و در عین حال رسمی تر می باشند.

این میزها بهترین انتخاب برای فضای اتوبوسی بوده و بهترین گزینه برای مهمانی های شام رسمی می باشد.

نحوه چیدمان میزهای مستطیل راحت تر بوده و می توانیم آنها در یک گوشه از سالن قرار داد، و حتی در فضاهای کوچک تر به جای صندلی می توان از نیمکت نیز استفاده کرد.

میز های مربع شکل نیز چون قابلیت استفاده در فضاهای گوشه را دارد، بهترین گزینه برای فضاهای کوچک می باشد.

میز بیضی

در مورد میزهای بیضی هم باید گفت که از بهترین گزینه ها برای خرید میز ناهار خوری می باشد چرا که ویژگی های میز مستیطیل را دارد، و مناسب هر نوع فضایی می باشد و از سوی دیگر ویژگی های میز دایره را نییز دارا می باشد چنانکه گوشه تیز ندارد و دیدن همه افراد هنگام غذا خوردن براحتی میسر می باشد.

الگوی صحیح چیدمان درست میز ناهار خوری

الگوی صحیح چیدمان ظرووف

شاید بسیاری از ما به این نکته توجه نکرده باشیم که هر ظرف و لیوان و کارد و چنگالی چه کارایی و کاربردهایی دارد، در حالیکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا برای سرو انواع نوشیدنی نوع خاصی از لیوان را قرار می دهند و چیدمان ظروف روی میز، با الگو و قاعده خاصی انجام می شود.

در ادامه این مطلب به مهم ترین موارد اشاره می کنیم:

اول از همه یادآوری کنم که برای میهمانی های رسمی بهتر است از میزهای ناهار خوری مستطیل شکل استفاده کنید.

بعد از آن می رویم سراغ چینش بشقاب ها:

بشقاب های مورد استفاده در هنگام سرو غذا به ترتیب عبارتند از: زیر بشقابی یا رانر، بشقاب غذای اصلی، بشقاب سالاد، و بشقاب سرو سوپ.

کارد و چنگال: در سمت راست بشقاب ها به ترتیب قاشق سوپ خوری، کارد غذای اصلی، کارد سالاد، و در سمت چپ بشقاب ها: چنگال غذای اصلی، چنگال سالاد و در قسمت بالای بشقاب قاشق و چنگال دسر را می گذاریم.

با توجه به نوع و سبک غذای کشور ما، شما می توانید به جای کارد غذای اصلی از قاشق غذای اصلی می توانیم استفاده کنیم.

لیوان ها: انواع مختلف لیوان ها برای انواع نوشیدنی ها استفاده می شود که در اینجا چون فقط از یک یا در نهایت دو نوع نوشیدنی در کنار غذا استفاده می شود، می توان همان یک نوع لیوان را چینش کرد.

لیوان های معمولی بلند برای نوشیدنی های گازدار و آب مناسب هستند.

ظرف کره و کارد مورد استفاده آن، معمولا در بالای بشقاب سمت چپ قرار می گیرد.

الگوی صحیح چیدمان درست میز ناهار خوری
الگوی صحیح چیدمان درست میز ناهار خوری

جای دستمال سفره در سمت چپ بشقاب و کنار چنگال ها می باشد، پس حتما دقت داشته باشید که آن را روی بشقاب ها قرار ندهید.

برای تزیین میز می توانید از شمعدان و گلدان هایی با ارتفاع کم استفاده کنید، دقت داشته باشید که ارتفاع کم این دو مورد، به این دلیل است که ارتباط چشمی شما با مهمانان تان برقرار باشد.

و در نهایت اینکه روی میز، نمک و فلفل را در کنار هم قرار می دهیم و اگر کسی درخواست نمک کرد، نمک و فلفل را بصورت جفتی باید در اختیار مهمان قرار دهیم.

مواردی که ذکر شد نکات مهمی بود که می تواند به شما کمک کند تا در مهمانی هایتان بدرخشید و خاطره ای خوش از یک شام یا ناهار را برای میهمانان تان رقم بزنید.