موسسه جورج بوش خواستار معرفی طالبان به‌عنوان یک گروه تروریستی شد

  • انتشار: ۲۱ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 177304

موسسه جورج دبلیو بوش از جامعه جهانی، به‌ویژه امریکا خواسته است که طالبان را به دلیل حفظ روابط‌شان با گروه‌های تروریستی و ادامه نقض حقوق بشر در افغانستان، به‌عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند.

دهیل دوشنبه‌شب، ۲۰ حمل به نقل از گزارش اخیر موسسه جورج دبلیو بوش که زیر نام «نقش عوامل خارجی در تداوم فساد مالی طالبان در افغانستان» منتشر شده، نگاشته است که معرفی طالبان به‌عنوان یک گروه تروریستی، آن‌ها را از دسترسی به برخی منابع مالی محروم خواهد کرد.

براساس این گزارش، رژیم طالبان روابط خود را با چندین گروه تروریستی، از جمله القاعده و تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) حفظ کرده است.

در گزارش این موسسه آمده است که طالبان بر نقض حقوق شهروندان افغانستانی به‌ویژه زنان و کودکان و همچنان «فعالیت‌های جنایت‌کارانه و آلوده به فساد» برای تحکیم نظام‌شان ادامه داده‌اند.

به باور موسسه جورج بوش، درج رژیم طالبان در فهرست «گروه‌های تروریستی» هرگونه تلاش برای مشروعیت‌بخشی جهانی به این گروه را تضعیف و جریان کمک به آن‌ها را متوقف خواهد کرد.

در گزارش تاکید شده است که معرفی طالبان به‌عنوان یک سازمان تروریستی همچنان کشورها را مکلف می‌کنند تا از صدور ویزا به افراد مربوط به این گروه خودداری کنند.

بربنیاد گزارش موسسه جورج بوش، این اقدام موسسات را نیز وادار به تهیه میکانیسم مشخصی به‌منظور جلوگیری از دسترسی افراد طالبان به کمک‌های مالی خواهد کرد.

این موسسه با اشاره به نقض حقوق بشر طی بیش از دو سال گذشته در افغانستان گفته است که جامعه جهانی تا کنون نتواسته‌ است، طالبان را در قبال «جنایات‌شان» پاسخگو کند.

فساد مالی طالبان از موضوعات دیگری است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

بربنیاد این گزارش، برخی کشورهای «فرصت‌طلب» افغانستان زیر سلطه طالبان را به مثابه وسیله‌ای برای دست‌یابی به اهداف ژئوپلیتیکی خود استفاده می‌کنند.

ناتالی گوناله پلاتس، مدیر این نهاد و یکی از نویسنده‌گان این گزارش تصریح کرده است: «با در نظر گرفتن هزینه‌های گزاف انسانی و فساد طالبان در معادن افغانستان، امریکا و سایر کشورها باید اقدامات فوری را به‌منظور بی‌انگیزه کردن لابی‌گران خارجی طالبان برای مشروعیت دادن به این گروه و یا هم کمک مالی و قدرت آنان روی دست بگیرند.»

این موسسه از دولت امریکا خواسته است تا برای جلوگیری از سوءاستفاده طالبان از کمک‌های بشری در افغانستان، شیوه‌های هماهنگ را میان اداره بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) و وزارت‌های کلیدی این کشور ایجاد کند.

این در حالی است که چند روز پیش هم موسسه جورج دبلیو بوش مدعی شده بود که برخی از کشورها، از جمله ایران، چین و روسیه و همچنان شماری از شرکت‌های خارجی از «غارت» معادن افغانستان توسط طالبان سود می‌برند.

براساس یافته‌های این موسسه، رژیم طالبان در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۲ میلیارد دالر عواید جمع‌آوری کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟