موافقت طالبان با تغییر نیروهای مبارزه با کشت خشخاش در بدخشان

  • انتشار: ۱۸ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 179813

به دنبال اعتراضات مردمی در بدخشان علیه طالبان، وزارت داخله این گروه گفته‌است که در گفتگوها با بزرگان محلی پذیرفته است تا نیروهایی را که برای از بین بردن مزارع خشخاش به آنجا فرستاده، تغییر ‌دهد و افراد دیگری را جایگزین کند.

عبدالمتین قانع؛ سخنگوی این وزارت به شبکه بی‌بی‌سی گفته‌است که خواست مردم محلی محاکمه عاملان تیراندازی به سوی مردم در یک دادگاه شرعی است که طالبان این خواست «موجه» آنان را قبول دارد.

او افزوده که عاملان این تیراندازی که دو کشته و یک زخمی برجا گذاشته است به محاکم معرفی خواهند شد. وی همزمان تأکید کرده که کار از بین بردن مزارع خشخاش ادامه دارد و «حالا وضعیت کاملا عادی است».

منابع محلی گفته‌اند که در پی اعتراضات اخیر، طالبان دستکم ۸ نفر را در ولسوالی ارگو بازداشت کرده‌اند و به گفته این منابع، بازداشت‌شدگان «شکنجه» نیز شده‌اند. مقام‌های طالبان نیز بازداشت افراد را در این ولایت تایید کرده‌اند اما گفته‌اند که آمار دقیق از تعداد آنان در دست ندارند.

طالبان هیأتی به ریاست فصیح‌الدین فطرت؛ رییس ستاد ارتش حکومت شان را برای بررسی این رویداد فرستادند و مدعی شدند که او با متنفذین و روحانیون محلی در حال گفتگو است. برخی منابع اما می‌گویند که آقای فطرت در مرکز بدخشان حضور دارد و معاون والی بدخشان را نزد معترضان فرستاده که گفتگوهای وی نیز با مردم بی‌نتیجه مانده‌است.

رییس ستاد ارتش طالبان پیشتر در پیام صوتی گفته بود که مبارزه با کشت کوکنار در بدخشان ادامه دارد و با اعتراضات متوقف نخواهد شد. معترضان اما می‌گویند که نیروهای طالبان به بهانه تخریب مزارع خشخاش به خانه‌های آنان یورش برده و با زنان بدرفتاری کرده‌اند.

این معترضان گفته بودند که اعضای طالبان در بدخشان زبان مردم را نمی‌فهمند و برخورد زشت و خشن با باشندگان این ولایت دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟