مریلین مونرو کیست؟

  • انتشار: ۴ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 84261

زندگی و مرگ مریلین مونرو شاید برای تمام کسانیکه که به دنیای شهرت و چهره های مشهور علاقه دارند تعجب برانگیز باشد. اینکه یک فرد برای رسیدن به شهرت و سرمایه تمام تلاش خود را انجام دهد اما زمانیکه درست به همه چیز رسیده دست به خودکشی بزند.

زندگی مریلین که نماد زیبایی زنانگی به حساب می آید سرشار از تأسف و حسرت است. تأسف برای علاقه مندانش که چرا اینقدر زود یک چهره دوست داشتنی را از دست دادند و حسرت بابت خاطرات و اثرات خوب بیشتری که می شد از وی مشاهده کرد.

مریلین مونرو که بود؟

مریلین مونرو خواننده، مانکن و بازیگر مشهور آمریکایی بود که در اوج شهرت درگذشت. این چهره سرشناس دنیای موسیقی و هنر در کالیفرنیا از دنیا رفت. براساس گفته وی با مصرف داروهای خواب آور و آرام بخش خودکشی کرده است.

مریلین مونرو
مریلین مونرو

شایعاتی هم وجود دارد که می گوید مریلین در یک توطئه اسرار آمیز کشته شده است. نام اصلی او نورما جین مورتنسن بود که در اول جولای ۱۹۲۶ میلادی برابر با ۱۳۰۵ هجری شمسی در لس آنجلس به دنیا آمد. مادر مریلین چند روز پیش از تولد دخترش از همسر خود جدا شده بود. مریلین سومین فرزند گلدیس بیکر بود. مادر مریلین از ازدواج های قبلی خود صاحب یک پسر و دختر شده بود. مادر این ستاره مشهور سینما و موسیقی پس از تولد دخترش در گواهی تولد مریلین نوشت که فرزند دیگری ندارد. پدر این ستاره مشهور هالیوود به درستی مشخص نیست.

اما آن طور که مریلین  در بزرگسالی گفت اطلاعاتی که در شناسنامه وی درج شده نادرست است و پدر واقعی و بیولوژیکی  او فردی به نام چارلز استنلی بوده است. مادر بزرگ مریلین به دخترش گلدیس بیکر اجازه نداد تا او را در خانه خود بزرگ کند بنابراین مریلین به نوانخانه(جاییکه به گرسنگان غذای مجانی داده می شود) سپرده و در آنجا بزرگ شد.

مادرش اما تمام مخارج مریلین از خوراک تا هزینه رفتن به مدرسه را پرداخت می کرد. زندگی این ستاره مشهور موسیقی و سینما به همین علت پر از فراز و نشیب بود.

نوجوانی مریلین مونرو

مریلین مونرو اگرچه دوران کودکی اش را در یک نوانخانه سپری کرد اما در سال ۱۹۳۳ زمانیکه نه سال بیشتر نداشت دوباره به نزد مادر بازگشت. در این زمان سرپرستی مریلین به مادرش واگذار شد اما بازهم یک اتفاق ناخوشایند دیگر رخ داد و مادر مریلین(گلدیس) به دلیل بیماری روان در روانه بیمارستان و در آنجا تحت مراقبت قرار گرفت.

بهترین دوست مادر مریلین که مک کی نام داشت سرپرستی مریلین را برعهد گرفت. بدبختی های مریلین انگار تمامی نداشت چون در سال ۱۹۳۴ گریس مک کی نیز ازدواج کرد و از آنجایی که وی و همسر جوانش وضعیت مالی خوبی نداشتند، مریلین را باردیگر به نوانخانه سپردند.

مریلین در ادامه روزها را در نوانخانه یا منزل اقوام و دوستان مادرش می گذراند. گفته شده دوران نوجوانی این ستاره مشهور هالیوودی از سخت ترین دوران زندگی او بوده است. اعضای خانواده هایی که مریلین با آنها زندگی می کرد همواره تلاش می کردند به مریلین تجاوز کنند.

اولین ازدواج و ازدواج های بعدی

زندگی شخصی مریلین مونرو نیز همانند زندگی کاری اش مملو از فراز و نشیب است. وی در سن پانزده سالگی با جیمز داگرتی ازدواج کرد. این ازدواج برای ستاره مشهور سینمای آمریکا از اهمیت خاصی برخوردار بود چراکه دیگر مجبور نبود به نوانخانه بازگردد یا افراد دیگر او را طرد کنند. مریلین به دلیل داشتن روابط متعدد همواره در صدر اخبار قرار می گرفت.

مریلین با ستاره معروف بیسبال آمریکا یعنی جو دی ماجیو نیز ازدواج کرد. ازدواج آنها اگرچه روی کاغذ و به طور رسمی سال ها طول کشید اما روابط احساسی آنها تنها شش ماه پس از ازدواج متوقف شده بود. ماریلین در سال ۱۹۵۵ میلادی با یک فیلم نامه نویس به نام آرتور میلر نیز ازدواج کرد. میلر همیشه با احترام از مریلین یاد می کرد و او را تحسین می نمود.

ستاره مشهور هالیوودی سعی کرد از آرتور صاحب فرزند شود اما هر بار که باردار که حامله می شد جنینش سقط می گشت. سرانجام ازدواج آنها در سال ۱۹۶۱ به پایان رسید و آرتور پس از مدتی خودکشی کرد.

 مریلین مونرو و رابطه عاشقانه با جان اف کندی

همان طور که دیدید زندگی شخصی و کاری مریلین مونرو مالامال از پستی و بلندی بوده است. وی در طول زندگی کوتاه خویش طومار بلندی از ازدواج ها و رابط عاشقانه را از خود به جای گذاشت. حتی گفته شده که وی با جان اف کندی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و برادرش روابط عاشقانه داشت، امری که هیچگاه توسط منابع رسمی  تأیید نشد.

اتفاقا آخرین حضور مریلین هم در جشن تولد جان اف کندی در سال ۱۹۶۲ میلادی بود، زمانیکه این ستاره سرشناس سینمای هالیوود و دنیای موسیقی در سال مدیسون اسکوئر گاردن حاضر شد و ترانه تولدت مبارک را برای رئیس جمهور اجرا کرد.

نقش های مریلین مونر

مریلین مونرو با ظاهر زیبا و توانایی های منحصر به فردی که داشت در فیلم های متعددی بازی کرد. می توان گفت مریلین یکی از مهمترین بازیگران قرن بیستم بود. وی نقش هایی را بازی می کرد که به بلوند احمق شهرت داشت.

مونرو به دلیل تأثیرگذاری بر فرهنگ عامه به یک سمبل فرهنگی در بین مردم تبدیل شده بود و از راه بازیگری پول هنگفتی در می آورد. حتی امروز که از مرگ مشکوک وی نزدیک به پنجاه سال می گذرد مردم آمریکا هنوز در مورد زندگی، شخصیت و مرگ وی کنجکاو هستند. نکته تأسف در مورد وی این بود که تا زمان زنده بودنش او را تنها یک نماد جذاب زنانه می پنداشتند و تنها بعد از مرگش بود که از وی به عنوان یک زن قوی نام برده شد.

فیلم های مریلین مونرو

مریلین مونرو برای اولین بار توسط یک میلیاردر معروف به نام هاوارد هیوز به سینما وارد شد. وی در سال ۱۹۵۰ زمانیکه ۲۴ سال بیشتر نداشت اولین نقش خود را در فیلم جنگل آسفالت که تنها چند دقیقه بیشتر نبود بازی کرد. همه چیز درباره ایو از دیگر فیلم هایی بود که ماریلین در آن  ایفای نقش کرد. وی توانست با کسب شش جایزه اسکار به شهرت جهانی دست یابد. بازی در فیلم خارش هفت ساله نیز به شهرت وی کمک زیادی کرد.

به هر صورت اگرچه مریلین مونرو سرانجام زمانی ازدنیا رفت که در اوج شهرت و ثروت بود اما کودکی و نوجوانی او مالامال از حوادث ناخوشایند بود و این بازیگر مشهور هالیوودی هیچگاه نتوانست طعم شیرین مادر شدن را بچشد.