محصولات ارگانیک چیست؟

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83012

مواد غذایی که از آنها به نام ارگانیک یاد می شوند شاید خیلی در سبد غذایی خانواده ها جای خود را باز نکرده
باشند. دلیل آن هم عدم اطلاع رسانی درست و همچنین قیمت این محصولات است که نسبت به بقیه مواد غذایی کمی بالاتر است. محصولات ارگانیک موضوعی است که در این مطلب به آن پرداخته شده است.

محصولات ارگانیک یعنی چه؟

لغت ارگانیک کلمه یونانی است که در دهه ۱۵۱۰ به عنوان عضو یا ابزار از آن استفاده شد. در سال ۱۷۷۸ از این کلمه به عنوان موجودات زنده ارگانیزه استفاده شد و در نهایت در سال ۱۸۳۱ ارگانیک را به دور از کود و آفت کش شیمیایی معنا کرده و ثبت نمودند.

خصوصایت محصولات ارگانیک

ارگانیک به معنای واقعی کلمه کمی پیچیده و چالشی مطرح شده است. تعریفی که از ارگانیک در وزارت کشاورزی ایالات متحده آمده است می تواند بیانگر معنای آن و همه پذیر باشد.

  • مواد ارگانیک باید در ابتدا فاقد کود مصنوعی، سموم، آفت کش ها، قارچ کش ها و علف کش ها باشند.
  • لجن در آنها نباشند.
  • پرتوافکنی نشده باشند.
  • بدون انجام مهندسی ژنتیک بار آمده باشند.
  • دام تولید کننده این مواد، باید علوفه ارگانیک خورده باشد و در طبیعت و شرایط انسانی زندگی کرده باشد.
  • بدون هورمون رشد و یا هر نوع آنتی بیوتیکی پرورش یافته باشند.

غذاهای ارگانیک و کشاورزی ارگانیک به این معنی است که موادی که در این محصولات به کار رفته اند باید بدون افزودنی هایی مانند کودهای شیمیایی و رنگ و… باشند و در آنها حلال های صنعتی، اشعه ها یا مهندسی ژنتیک دخالت نکرده باشد.

محصولات ارگانیک
محصولات ارگانیک

اگر محصولات کشاورزی در خاکی سالم کشت شوند، غذایی سالم و در نتیجه انسان سالمی خواهیم داشت. کشاورزی با محصولات ارگانیک نسبت به کشاورزی متداول، دارای محصول فراوان و همچنین مقرون به صرفه است.

سعی کنید وقتی به قصد خرید وارد بازار می شوید حتما برچسب ارگانیکی را که روی محصولات غذایی خورده است جستجو کنید و در صورت یافتن این برچسب خرید نمایید.

چگونگی تولید محصولات ارگانیک

محصولات ارگانیک از طریق کشاورزی ارگانیک تولید می شوند. زیرا این محصولات تاکید بر آب و خاک حفاظت شده و منابع تجدید پذیر دارد تا محصولاتی با کیفیت بالا برای نسل بشر تولید کند.

محصولات ارگانیک گوشت آلی، مرغ، تخم مرغ، سبزیجات، غلات، چای، میوه، گیاهان دارویی، ادویه جات، ترشی ها، قهوه، محصولات لبنی، قند و دانه های روغنی را شامل می شوند.

شایان ذکر است که تولید محصولات ارگانیک فقط محدود به مواد غذایی نمی شود بلکه در رده محصولات کاربردی هم تولیدات ارگانیک وجود دارد.

همان طور که گفته شد محصولات ارگانیک بدون استفاده از هر نوع کود شیمیایی و آفت کش ها انجام می شود. در عوض از روش های تحت سیستم کشاورزی ارگانیک و زیست محیطی در تولید آنها استفاده می شود.

زمانی که محصولات کشاورزی با این روش تولید می شوند، ریشه های گیاهان و ظرفیت تولید مثل در آنها حفظ می شوند، همچنین باعث مدیریت درست خاک و در نتیجه تغذیه بهینه گیاهان می شود.

محصولات ارگانیک که در نتیجه کشاورزی ارگانیک به وجود می آیند، یک سیستم استاندارد از مزرعه تا خانه را تعریف می کنند. سیستمی که در آن حتی علوفه ای که برای دام در نظر گرفته می شود هم باید ارگانیک و طبیعی باشد.

در تولید مواد دارویی و آرایشی و بهداشتی نیز این سیستم جای خود را پیدا کرده است به گونه ای که امروزه بسیاری از لوازم آرایشی در شرکت های مختلف تحت عنوان ارگانیک راهی بازار می شوند.

در این سیستم نباید از حیواناتی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند استفاده شود، باید محصولات حیوانانتی استفاده شود که به صورت کاملا طبیعی رشد کرده اند.

محصولات طبیعی و ارگانیک در ایران

در ایران نیز این سیستم سالم و طبیعی جای خود را باز کرده است، اما همان طور که گفته شد به دلیل عدم اطلاع
رسانی صحیح و همچنین قیمت نسبتا بالای این محصولات(به دلیل بالا بودن هزینه های تولید)، مردم هنوز این مواد غذایی طبیعی را به عنوان اولیه های زندگی در نظر نگرفته اند.

مواد غیر ارگانیک در مدت زمانی طولانی تری بدون یخچال و یا در یخچال خراب نمی شوند، آن هم به دلیل نگهدارنده هایی است که به این مواد اضافه می کنند.

بهتر است رژیم غذایی خود را به سوی محصولات ارگانیک سوق دهیم و سفره مان را با این مواد طبیعی و بدون نگهدارنده بیاراییم.

عوارض مواد شیمیایی

اگر بیش از حد از مواد غذایی و محصولات غیر ارگانیک استفاده شود بدن انسان با اختلالاتی مواجه خواهد شد. سیستم خون رسانی بدن را دچار اختلال می کند و عملکرد قلب دچار مشکل می شود.

دستگاه گوارش با این مواد شیمیایی سازگاری ندارد و در نتیجه هضم غذا با اختلال رو به رو می شود. همچنین
پوکی استخوان، بروز پارکینسون، تولد نوزادان کم وزن، سقط جنین های پی در پی، اختلالات هورمونی و … از دیگر عوارض عدم استفاده از محصولات ارگانیک می باشد.

تولید کنندگان برای این که مواد غذایی شان مدت طولانی دوام داشته باشد از مواد شیمیایی و نگهدارنده هایی که عوارض جبران ناپذیری برای بدن دارند استفاده می کنند.

آنها مواد غذایی را در بسته های شکیل ارائه می نمایند که این ظاهر زیبا نه تنها برای مصرف کننده سودی را به همراه ندارد بلکه عوارض متعددی را نیز در پی خواهد داشت.

همین مضرات باعث شده است محققان بر تولید گسترده محصولات ارگانیک و استفاده از آنها تاکید کنند تا مردم سفره های شان غذایی عاری از هر گونه مواد شیمیایی باشد.

تولید مواد ارگانیک در خانه

شما می توانید خودتان دست به کار شوید و برای خود و اعضای خانواده محصولات ارگانیک تهیه کنید. کاشتن سبزی و میوه در باغچه کوچک خانه تان علاوه بر زیبایی فضای خانه به شما کمک می کند زندگی سالم تری نیز داشته باشید.

اگر در آپارتمان زندگی می کنید و در خانه تان باغچه هم ندارید می توانید برای کاشت این گونه مواد از گلدان های کوچک در فضای آپارتمان نیز استفاده کنید. سبزی هایی مثل تره، جعفری، ریحان و… به راحتی در این گلدان های قابل کشت هستند.

در خانه های روستاییان نیز گوشت مرغ و تخم مرغ های تولید شده از مرغ هایی که در فضای طبیعی رشد و پرورش پیدا می کنند از بهترین محصولات ارگانیک به شمار می روند.