محدودیت‌های روزافزون طالبان بر رسانه‌ها؛ جهان جلو ‌خاموش شدن صدای مردم افغانستان را بگیرد

  • انتشار: ۱ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 178159

در واکنش به محدودیت‌های‌ روزافزون طالبان بر رسانه‌ها در افغانستان مجمع مدافعان حقوق بشر «HRD» می‌گوید که این کار، نظارت بر حقوق بشر در افغانستان و حق شهروندان برای دسترسی به اطلاعات را محدود می‌کند.

این مجمع روز جمعه، ۳۱ حمل با نشر بیانیه‌ای گفته که این عملکرد «غیرمسوولانه» طالبان در مغایرت با ارزش‌ها و قوانین ملی و بین‌المللی است.

در بیانیه آمده است: «فقدان نظارت مطبوعاتی بر مسایل در افغانستان سبب معافیت متخطیان حقوق بشر می‌شود.»

آنان از نهادهای حقوق بشری در سراسر جهان خواسته‌اند تا در شرایط دشوار کنونی در کنار نهادها و کارکنان رسانه‌یی افغانستان بایستند و با راه‌اندازی دادخواهی گسترده نگذارند تا صدای مردم کشور از این بیش‌تر خاموش شود.

مجمع مدافعان حقوق‌ بشر همچنان از شورای حقوق بشر خواست که اقدامات عملی و عاجل را در حمایت از آزادی بیان و حقوق خبرنگاران در افغانستان روی دست بگیرد و طالبان را در مقابل اقدامات‌شان پاسخگو سازد.

به‌ گفته مجمع مدافعان حقوق بشر، کمیته حقوق بشر سازمان ملل که نهاد ناظر بر میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی جهان است باید میکانیسم‌ حساب‌دهی جدی‌تری را در زمینه محدودیت‌ها بر آزادی بیان در افغانستان جست‌وجو و راه‌اندازی کند.

این در حالی است که طالبان در تازه‌ترین اقدام‌شان فعالیت شبکه‌های تلویزیونی بریا و نور‌ را در کشور‌ تعطیل کردند.

تلویزیون بریا مربوط به گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و تلویزیون نور نیز وابسته به صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟