فوران آتش‌فشان در اندونیزیا؛ بیش از ۱۱ هزار نفر دستور تخلیه دریافت کردند

  • انتشار: ۳۰ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 178122

رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که براثر فوران آتش‌فشان در شمال اندونیزیا ۱۱ هزار نفر در این کشور دستور تخلیه دریافت کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، آتش‌فشان اولین‌بار شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی در کوه «روانگ» در ولایت «سولاوسی» در شمال اندونیزیا فوران کرد و ابری از دود و خاکستر به آسمان بلند شد.

پس از چهار فوران دیگر در روز چهارشنبه، سازمان آتش‌فشان‌شناسی اندونیزیا سطح هشدار در این مورد را به بالاترین سطح آن افزایش داد.

این سازمان همچنین منطقه‌ی ممنوعه‌ی اطراف دهانه‌ی محل فوران آتش را از چهار کیلومتر به شش کیلومتر گسترش داده است.

براساس گزارش الجزیره، مقام‌های محلی گفته‌اند که دست‌کم ۱۱ هزار و ۶۱۵ نفر از باشندگان مناطق در معرض خطر باید به مکان‌های امن منتقل شوند.

در گزارش این رسانه آمده است که یک نگرانی دیگر مقام‌های اندونیزیا این است که بخشی از گدازه‌ها به دریا سقوط کند و مانند فوران سال ۱۸۷۱ میلادی باعث ایجاد سونامی شود.

رییس آژانش زمین‌شناسی اندونیزیا گفته است که براثر فوران اول، ارتفاع دود ‌و خاک به د‌و‌ کیلومتر می‌رسید، اما با فوران دوم به دوونیم کیلومتر افزایش یافته است.

انتشار دود و خاکستر پروازهای داخلی و بین‌المللی را نیز در اندونیزیا دچار اختلال کرده است.

اندونیزیا که در امتداد «حلقه‌ی آتش»، مجموعه‌ای از گسیل‌ها و کوه‌های آتش‌فشانی در اطراف اقیانوس آرام قرار دارد، ۱۲۰ آتش‌فشان فعال دارد.

در سال ۲۰۱۸ در این کشور فوران آتش‌فشان باعث سقوط گدازه‌ها در دریا و ایجاد سونامی شد که جان صدها نفر را گرفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟