فعالان حقوق بشر: جامعه جهانی نباید اظهارات اخیر رهبر طالبان را نادیده بگیرد

  • انتشار: ۶ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 176161

در ادامه واکنش‌ها به اظهارات اخیر هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان مبنی بر اجرای احکام شرعی از جمله سنگسار علنی زنان و شلاق، اتحادیه فعالان حقوق بشر می‌گوید که جامعه جهانی نباید آن را نادیده بگیرد.

این اتحادیه روز دوشنبه، ۶ حمل در صفحه ایکس خود نوشته است که طالبان در گذشته نیز بدون حکم قضایی مرتکب «چنین جنایاتی» شده‌اند.

اتحادیه فعالان حقوق بشر تاکید کرده که «گروه تروریستی طالبان محکوم به نابودی» است.

در همین حال، شماری از زنان معترض اظهارات اخیر رهبر طالبان را ناشی از ضدیت این گروه با حقوق اساسی و انسانی شهروندان کشور عنوان می‌کنند.

آزیتا نظیمی، عضو تیم اتحاد و همبسته‌گی زنان افغانستان در یک نوار ویدیویی گفته است، امید اندکی که زنان و دختران برای تأمین حقوق‌شان از جمله بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها داشتند، به یأس مبدل شد.

این در حالی است که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در یک نوار صوتی که روز گذشته منتشر شد، بر مجازات افراد متهم در ملاءعام تاکید می‌کند و می‌گوید که این گروه «حدود» را اجرا و زنان را در ملاءعام «سنگسار» می‌کند.

او از ارزش‌های حقوق بشر غربی و آزادی زنان انتقاد کرده و گفته است که علمای دینی طالبان به‌طور مداوم در برابر غرب و شکل دموکراسی آن در افغانستان مقاومت خواهند کرد.

این اظهارات رهبر طالبان با واکنش‌های گسترده شهروندان کشور، سیاسیون، فعالان جامعه مدنی و نهادهای حقوق بشری روبه‌رو شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟