عبارت «غرب وحشی» یادآور چیست؟بار معنایی واژه‌ها در رویدادها

  • انتشار: ۱۳ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 158964

اگر من عبارت “غرب وحشی” را قبل از قتل‌عام غزه به کار می‌بردم، شاید این تصور به وجود می‌آمد که پا را از دایره منطق فراتر گذشته و به چندین میلیون انسان توهین کرده‌ام اما اکنون که شاهد فاجعه انسانی با اسلحه و پول غربی در غزه هستیم، واژه غرب وحشی نیز معنا پیدا می‌کند.

در واقع اصطلاح غرب وحشی در حال فراموش شدن بود که نسل‌کشی فلسطینیان پیش آمد. با این رویداد باردیگر اصطلاح غرب وحشی، بر سر زبان‌ها افتاد که یادآور یک قرن اتفاقات ناگوار در آمریکا از نیمه اول قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم میلادی است. این تراژدی صدساله، قتل‌عام سرخ‌پوستان آمریکا توسط اروپایی‌تباران، جنگ‌های خونین بین تازه‌واردان برای تصاحب زمین در آمریکا و کشتارهای مهیب بین استعمارگران برای چپاول اموال یکدیگر را شامل می‌شود. آنچه درباره دزدی‌های جادویی و اسلحه‌کشی‌های «کابویی» و روحیه گانگستری «گاوچرانان» آمریکایی، شنیده‌ایم نیز حاصل همین دوره است. با مطالعه تاریخ این دوره، روح متلاطم و چهره عصیانگر انسان غربی که زیر نقاب فناوری، حقوق بشر و تمدن پنهان شده است، عریان می‌شود.

اصطلاح غرب وحشی را اولین بار خود غربی‌ها به کار بردند و برای حوادثی از نوع قتل‌عام‌ها، کشتارها، غارتگری‌ها و ربودن اموال یکدیگر، استفاده کردند. همین عبارت جا افتاده است که تاکنون بازی‌های کامپیوتری و رایانه‌ای زیادی با موضوع جنگ و خشونت در غرب ساخته شده است. فیلم‌های کابویی ساخت آمریکا و مکزیک که تعداد آن‌ها به صدها فیلم می‌رسد نیز الهام‌گرفته از تاریخ جنگ و کشتار در آمریکا است.

بعداز جنگ اول و دوم جهانی بیش از پیش معنای اصطلاح غرب وحشی آشکارتر شد زیرا مسبب هر دو جنگ غربی‌ها بودند که جان میلیون‌ها انسان را گرفت.

با توجه به روحیه خشن غربی، تاکنون ده‌ها عنوان کتاب نیز با موضوع وحشی‌گری غربی نوشته شده که معروف‌ترین آن‌ها کتاب غرب وحشی تألیف «استوارت موری» است. این کتاب را «پرویز دلیرپور» ترجمه کرده و برای دومین‌بار در سال ۱۳۹۸خورشیدی توسط انتشارات «سبزان» در تهران منتشر شده است.

با خواندن کتاب غرب وحشی است که می‌توان درباره انسان غربی و روحیه وحشت حاکم بر غرب، به درستی قضاوت کرد. غرب و انسان غربی، تا وقتی خوب است که پای منافع در میان نباشد اما زمانی که پای منافع به میان آمد، انسان غربی چهره عوض می‌کند و روی اخلاق، انسانیت و حقوق بشر پا می‌گذارد و این حاصل تعریف غرب وحشی است که از خواندن کتاب غرب وحشی به دست می‌آید.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟