طالبان: نماینده هندوها و سیک‌ها در پارلمان سابق به افغانستان برگشت

  • انتشار: ۲۱ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 177366

حکومت طالبان اعلام کرد که نریندر سینگ خالصه، نماینده هندوها و سیک‌های افغانستان در پارلمان سابق کشور از کانادا به کشور بازگشته است.

کمیسیون تماس طالبان با شخصیت‌ها، امروز سه‌شنبه، ۲۱ حمل از ورود آقای خالصه به کابل خبر داده است و افزوده که او از کشور کانادا دوباره به کابل برگشته است. همزمان برخی رسانه‌ها از قول این نماینده اهل هنود افغانستان گزارش داده‌اند که او هنوز در خارج از کشور است.

نرندر سنگ خالصه تنها نماینده هندوها و سیک‌ها در پارلمان سابق بود و پس از کشته شدن پدرش در یک حمله انتحاری در ننگرهار، وارد عرصه سیاسی شده بود.

پنج ماه پس از تسلط طالبان بر افغانستان، نرندر سنگ خالصه با شماری از هندوها و سیک‌ها با معاون سیاسی طالبان در کابل دیدار کرده بود.

منجیندر سینگ سیرسا؛ رییس کمیته عبادتگاه سیک‌ها در دهلی در ماه میزان ۱۴۰۰ با پخش ویدیویی گفت که گروهی از افراد مسلح که خود را مقام‌های طالبان معرفی کردند، وارد عبادتگاه سیک‌ها در کارته پروان کابل شدند آن را بازرسی کردند و تمام دوربین‌های مداربسته را شکستند.

پس از حمله بر معبد سیک‌ها در کابل در ۱۴۰۱ که مسئولیت آن را داعش بر عهده گرفت، شمار زیادی از شهروندان هندو و سیک افغانستان را در چند مرحله ترک کردند و به هند پناه بردند.

به دنبال این حملات، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان گفت که حملات سیستماتیک علیه اقلیت‌های مذهبی در افغانستان نیازمند مستندسازی، بررسی و پاسخگویی است.

نمایندگان هندوها و سیک‌ها در نزدیک به سه سال گذشته دیدارهای متعددی با مقام‌های طالبان در کابل داشته‌اند. آنها می‌گویند که زمین‌های‌شان غصب شده است و از طالبان خواستند که به این مشکل رسیدگی کنند. پیشتر وزارت عدلیه طالبان نیز در اعلامیه‌هایی گفته بود که موضوع غصب زمین‌های این اقلیت مذهبی را «به صورت جدی» بررسی می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟