طالبان: در چند دهه اخیر حتی کوه‌ها را غصب کرده‌اند

  • انتشار: ۴ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 178531

نماینده دادگاه عالی طالبان ادعا کرده است که در چند دهه اخیر نظام بی‌نظم بوده و حتی کوه‌ها غصب شده‌اند.

عبدالصمد حقانی؛ نماینده دادگاه عالی طالبان در یک نشست گفت: «نظام اراضی در چند دهه گذشته بسیار بی‌نظم شده و اراضی وسیع و حتی کوه‌ها و دشت‌هایی که برای استفاده عام بود، غصب شده است.»

طالبان همچنین گفته‌اند که تاکنون ۲.۵ میلیون جریب زمین غصبی مسترد شده است.

این مقام طالبان درباره این‌که چه کسی این زمین‌ها را غصب کرده است، توضیحی نداد.

آقای حقانی این اظهارات را در یک سمینار آموزشی برای هیات‌های فنی ولایتی «کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها» بیان کرد.

در بیانیه وزارت عدلیه طالبان به نقل از عبدالصمد حقانی آمده که کمیسیون طالبان «موظف‌ است تا این زمین‌ها را تصفیه کند و نظام اراضی را منظم سازد.»

او گفت: «مردم به ویژه مهاجرین، کوچی‌ها و دیگر اقشار جامعه سرپناه می‌خواهند و دادن سرپناه بدون تصفیه زمین‌ها به آنان امکان‌پذیر نیست.»

اخیرا وزیر عدلیه طالبان نیز هشدار داد که این وزارتخانه سراغ همه غاصبان زمین خواهد رفت.

عبدالحکیم شرعی مقامات حکومت پیشین در افغانستان از جمله رهبران جهادی و بزرگان قومی را به غصب زمین متهم کرد و گفت برخی از رهبران حکومت قبلی نیز به غصب زمین متهم‌اند.

طالبان پس از به قدرت رسیدن کمیسیونی به نام جلوگیری از غصب زمین و استرداد زمین‌های غصب‌شده تشکیل داده‌اند، اما در مواردی شهروندان از اقدامات بی‌رویه این گروه در مورد زمین‌ها شکایت کرده‌اند.

طالبان در حالی از مبارزه با غصب زمین سخن می‌گویند که خود به غصب زمین متهم‌اند.

پیش از این باشندگان نهر سراج هلمند گفته بودند هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان و عبدالاحد طالب؛ فرمانده نیروهای ویژه او، از ۳۰۰ جریب زمین دولتی و زراعتی برای اهداف شخصی خود استفاده می‌کنند.

در همین حال، خانواده رازق اچکزی؛ فرمانده پولیس سابق قندهار هم هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان را متهم کرده است که املاک شخصی این خانواده را غصب کرده و در آن زندگی می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، ملا فاضل مظلوم؛ معاون وزارت دفاع طالبان نیز یک قبرستان بزرگ و زمین دولتی را در نزدیکی شهر قدیمی قلعه نارنج غصب کرده و بر زمین‌های غصبی چندین مغازه ساخته است.

طالبان تاکنون به گزارش‌های غصب زمین توسط مقامات این گروه واکنش نشان نداده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟