طالبان در بدخشان اسماعیلیه‌ها را مجبور به فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه‌های اهل سنت می‌کنند

  • انتشار: ۳ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 169833

منابع محلی در بدخشان می‌گویند که طالبان در مناطق اسماعیلیه‌نشین این ولایت، مدرسه‌های مذهبی ایجاد کرده و آنان را مجبور می‌کنند تا فرزندان‌شان را برای تغییر مذهب‌ آن‌جا بفرستند.

منابع روز سه‌شنبه، ۳ دلو می‌گویند که طالبان به‌منظور تغییر مذهب پیروان اسماعیلیه در بدخشان، ده‌ها مدرسه مذهبی اهل ‌سنت ایجاد کرده و به باشند‌ه‌گان محل هشدار داده‌اند تا کودکان‌شان را در این مدرسه‌ها ثبت‌نام کنند.

به گفته منابع، طالبان باشنده‌گان ولسوالی‌های شغنان، اشکاشم، زبیاک و ایمگان را تهدید کرده‌اند که کودکان‌شان را بدون مخالفت به این مدرسه‌ها فرستاده تا آنان تغییر مذهب بدهند و «مسلمان» شوند.

منابع می‌افزایند که تا کنون در حدود ۶۰۰ کودک بین سن هفت تا ۱۲ سال از پیروان اسماعیلیه در این مدرسه‌ها جذب شده و باشنده‌گان محل نیز از رفتن به جماعت‌خانه‌ مذهب‌شان منع شده‌اند.

هم‌زمان با این، یک استاد دانشگاه که نمی‌خواهد نامی از او گرفته شود، می‌گوید که طالبان در همه مناطق اسماعیلیه‌نشین کشور به‌ویژه در ولایت بدخشان فرزندان مردم را وادار می‌کنند که طبق اهل سنت آموزش بینند.

به گفته او، این اقدام طالبان در حقیقت تغییر رسمی مذهب پیروان اسماعیلیه در افغانستان است.

مقام‌های محلی طالبان در بدخشان در این مورد چیزی نگفته‌اند.

با این حال، تا ‌کنون هیچ نهاد اسماعیلیه در داخل و خارج از کشور نیز در این مورد واکنش رسمی نشان نداده است.

این در حالی است که پیش از این کمیسیون آزادی مذهبی امریکا گفته بود که با تسلط دوباره طالبان، آزادی‌های مذهبی به‌شدت کاهش یافته است و برخی از اقلیت‌های مذهبی با خطر انقراض مواجه هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟