طالبان خواستار اشتراک در نشست آینده‌ی سازمان همکاری‌ شانگهای شدند

  • انتشار: ۲۸ حوت ۱۴۰۲
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 175567


مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با جاو شینگ، سفیر چین در افغانستان گفته است که این گروه آرزو دارد در نشست آینده‌ی سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو ناظر، دعوت شود.

بر اساس اعلامیه‌‌ی دفتر نخست‌وزیر طالبان، مولوی عبدالکبیر در این دیدار که روز (یک‌شنبه، ۲۷ حوت) انجام شده، خواستار همکاری چنین در این زمینه شده است.

افغا‌نستان از سال ۲۰۱۲ میلادی به‌عنوان عضو ناظر در نشست‌های سازمان همکاری شانگهای شرکت می‌کرد، اما از سال ۲۰۲۱ و پس از تسلط طالبان، هیچ نماینده‌ای از افغانستان در نشست‌های این سازمان دعوت نشده است.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در این دیدار همچنین خواستار سرمایه‌گذاری چین در بخش‌ زیربناها، شاهراه‌ها، خط‌ آهن و سایر «پروژه‌های مهم و بزرگ» در افغانستان شده است.

او با اشاره به تلاش‌ها برای اتصال افغانستان و چین از طریق واخان، آن را یک تحول خوب در مناسبات دو کشور دانسته و گفته است که با تکمیل شدن کار آن، داد و ستد اقتصادی و تجاری میان دو کشور افزایش خواهد یافت.

دفتر نخست‌وزیر طالبان به نقل از سفیر چین نوشته است که آن کشور از توسعه‌ی سیاسی و اقتصادی در افغانستان حمایت می‌کند و در نشست‌های بین‌المللی خواستار تعامل با طالبان شده است.

بر اساس اعلامیه‌ی دفتر نخست‌وزیر طالبان، سفیر چین گفته است که سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران آن کشور در بخش‌های مختلف در افغانستان نتایج خوبی داشته است و آنان به دانشجویان افغانستان در بخش‌های مختلف، از جمله بخش صحت، بورس تحصیلی فراهم خواهند کرد.

طالبان و چین در نزدیک به سه سال اخیر تعامل گسترده داشته‌اند.

چین اولین و تنها کشور جهان است که سفیر طالبان را رسماً پذیرفته و سفیر آن کشور نیز اعتمادنامه‌ی خود را به نخست‌وزیر طالبان داده است.

علاوه بر این، طالبان چندین قرارداد بزرگ از جمله قرارداد استخراج مس عینک و نفت حوزه‌ی آمو دریا را به شرکت‌های چینی واگذار کرده است‌.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟