طالبان به هزاره‌ها: اگر کسی نگران حق‌تلفی است، به محکمه مراجعه کند

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 180015

مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی ریاست‌الوزرای طالبان در دیدار با شماری از «بزرگان و جوانان قوم هزاره» گفته‌است که در حکومت این گروه تبعیض، حق‌تلفی و تعصبات جای ندارد. او تاکید کرده که اگر کسی نگران حق‌تلفی در برابر خود است، به محاکمه مراجعه کند.

ریاست‌الوزرای طالبان در خبرنامه‌ای نوشته‌است که این دیدار امروز چهارشنبه، ۱۹ ثور در ارگ انجام شده و در آن شماری از بزرگان، عالمان و جوانان قوم هزاره حضور داشته‌اند. معاون سیاسی ریاست‌الوزرای طالبان در این دیدار به هزاره‌ها گفته‌است: «در امارت اسلامی هیچ کسی، حق کسی دیگری را خورده نمی‌تواند و اگر کسی نگران تلف شدن حق خویش می‌باشد به محاکم مراجعه نماید زیرا محاکم با تمام استقلالیت، کار خویش را به پیش می برند».

او همچنین ادعا کرده که در حکومت این گروه، عدالت در روشنایی «شریعت اسلامی» بالای همه یکسان تطبیق می‌شود و تبعیض، تعصب و قوم‌گرایی در حکومت آنان جای ندارد.

این مقام ارشد طالبان تاکید کرده که تمام افغانستانی ها به‌خاطر پیشرفت و رفاه افغانستان کار کنند.

در خبرنامه آمده که بزرگان و عالمان قوم هزاره خواستار حل قضیه‌های حقوقی و سایر مشکلات شان شده و از همکاری با حکومت طالبان اطمینان داده‌اند.

معاون سیاسی طالبان در حالی از عدم تبعیض و تعصبات قومی سخن می‌گویند که هزاره‌ها عملاً از حکومت این گروه کنار گذاشته شده‌اند و هیچ هزاره‌ای در رده‌های تصمیم‌گیری حکومت این گروه قرار ندارد. همزمان با حاکمیت طالبان آزادی‌های مذهبی هزاره‌های عمدتاً شیعه مذهب شدیداً محدود شده و فقه جعفری نیز از نصاب درسی و نهادهای حقوقی افغانستان حذف شده است.

از طرفی هم بسیاری از هزاره‌ها از ادارات مختلف دولتی طالبان به گونه سیستماتیک اخراج شده‌اند. دیگر اقوام نیز جایگاه چندانی در حکومت طالبان ندارند.

کشورها و نهاهای بین‌المللی بارها از حکومت تک‌قومی طالبان انتقاد کرده و خواستار ایجاد حکومت «همه شمول» با مشارکت همه اقوام و طیف‌های دیگر شده‌اند؛ اما طالبان گفته‌اند که حکومت شان «همه شمول» است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟