شیهی: پرواز چرخ‌بال‌های امریکایی توسط طالبان پیام ضعف ما را در سراسر جهان ارسال می‌کند

  • انتشار: ۸ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 176349

تیم شیهی، نامزد مجلس سنا و عضو پیشین نیروی دریایی ایالات متحده می‌گوید که حمل سلاح‌ها و پرواز چرخ‌بال‌های امریکایی توسط طالبان، «پیام ضعف» آن کشور را در سراسر جهان ارسال می‌کند.

شیهی این اظهارات را در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز که روز سه‌شنبه، ۷ حمل منتشر شد، مطرح کرده است.

پس از سقوط حکومت پیشین بیش از ۷.۲ میلیارد دالر سلاح و تجهیزات نظامی امریکا به‌دست طالبان افتاده است.

تیم شیهی همچنان افزوده است که چگونه‌گی نشست استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا نشان داد که هیچ پاسخ‌گویی درباره خروج «بسیار ضعیف» نیروهای آن کشور از افغانستان وجود ندارد.

به گفته او، نخست چگونه‌گی خروج و سپس نحوه جلسه استماعیه مجلس نماینده‌گان، «پیامی از شکست امریکا را به جهان ارسال کرد.»

هفته گذشته مارک میلی، رییس پیشین ستاد ارتش و کنت مکنزی، فرمانده مرکزی امریکا که بر خروج پرهرج‌ومرج سال ۲۰۲۱ از افغانستان نظارت داشتند، در برابر کنگره ایالت متحده شهادت دادند.

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه جو بایدن، رییس جمهور امریکا را مسوول خروج فاجعه‌بار از افغانستان شناختند و دموکرات‌ها دولت ترمپ را به‌خاطر توافق با طالبان مقصر عنوان کردند.

با این حال، جنرال مارک میلی، رییس پیشین ستاد ارتش ایالات متحده در آن نشست شهادت داد که پیشنهاد حفظ دو هزار و ۵۰۰ نیروی امریکایی در افغانستان را داده بود، اما پذیرفته نشد.

جنرال فرانک مکنزی، رییس پیشین فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) نیز گفت که فروپاشی دولت افغانستان برنامه‌های خروج را بهم ریخت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟