شهادت معاون و مشاور سابق بلینکن درباره خروج از افغانستان؛ واشنگتن از پیش‌روی سریع طالبان غافل بود

  • انتشار: ۲۴ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 177437

با گذشت حدود دوونیم سال از خروج امریکا از افغانستان، چگونه‌گی این روند و پیامدهای آن همچنان هدف تحقیقات کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان این کشور است.

این کمیته روز جمعه، ۱۲ اپریل متن مصاحبه‌های برایان مک‌کیون، معاون اسبق آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در امور مدیریت و منابع و درک شولت، مشاور ارشد سیاسی وی را منتشر کرد که حاوی آشفته‌گی این کشور هنگام روند تخلیه است.

در متن این مصاحبه‌ها آمده است که مقام‌های وزارت خارجه امریکا از پیش‌روی سریع طالبان در افغانستان غافل بودند.

به گفته یکی از این مقام‌ها وقتی طالبان کابل را تسخیر کردند، آنان هنوز در حال کار روی برنامه تخلیه کارکنان سفارت و افغانستانی های آسیب‌پذیر بودند.

مک‌کیون همچنان تصریح کرده که با زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان تعامل چندانی نداشته است.

در همین حال، مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا در مورد هدف این تحقیقات به اکسیوس گفته است که نمی‌خواهد آنچه در افغانستان اتفاق افتاد تکرار شود.

او خاطرنشان کرد که تحقیقات در مورد روند خروج از افغانستان، در داخل دولت بایدن سبب ایجاد نگرانی شده است.

شماری از جمهوری‌خواهان مجلس نماینده‌گان امریکا نیز می‌گویند که مک‌کال، سخت‌ترین و موفق‌ترین جلسات نظارت بر دولت بایدن را برگزار کرده است.

در عین حال، شماری استدلال می‌کنند که دولت بایدن برنامه قوی در زمینه خروج از افغانستان داشت، طوری‌که هنگام مذاکرات دوحه، اداره دونالد ترمپ چنین مزیتی را در خود نداشت.

از سوی دیگر، شارون یانگ، سخنگوی کاخ سفید گفته که بازگرداندن نیروهای امریکایی به کشورشان، واشنگتن را برای مقابله با چالش‌های آینده و تهدیداتی کنونی مانند حمله روسیه به اوکراین در موقعیت قوی‌تری قرار داده است.

قرار است گزارش مکمل از روند آشفته‌ خروج از افغانستان در ماه آگست سال جاری منتشر شود که شامل مذاکرات دولت ترمپ با طالبان در دوحه و تصمیم برای خروج از افغانستان در ۱۱ سپتامبر است.

خروج نیروهای امریکایی و در پی آن تسلط طالبان که تا کنون به مفاد توافق‌نامه دوحه عمل نکرده‌اند، دولت بایدن را هدف انتقادهای تند، به‌ویژه از سوی مجلس نماینده‌گان امریکا قرار داده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟