سید حسن نصرالله و مدیریت روانی جنگ

  • انتشار: ۲۳ عقرب ۱۴۰۲
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 160309

دو سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله، به منظور مدیریت پیچیده‌تر جنگ روانی ایراد شد و نشان داد که حسن نصرالله، اطلاع دقیقی از تحولات غزه و خاورمیانه و شناخت عمیقی از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد و لایه‌های جنگ ترکیبی کنونی را به خوبی می‌شناسد؛ حزب‌الله به رهبری حسن نصرالله در واقع در حال همکاری برای فرسایشی‌سازی جنگ غزه است و تجربیات جنگ ۳۳ روزه با اسرائیل را به حماس انتقال می‌دهد. آنچه در غزه در جریان است، به تحلیل بردن راست افراطی در اسرائیل در کوتاه مدت است. هدف مهم پشت پرده جنگ، پیچیده‌تر کردن و هزینه‌‌تراشی برای مساله فلسطین در سیاست خارجی امریکاست. حماس، حزب‌الله و ایران خود را برای رویارویی با رئیس جمهور بعدی امریکا که احتمالا یک جمهوری‌خواه دو آتشه است، آماده می‌کنند.
جنگ غزه و متعاقبا صف‌بندی‌های حامیان فلسطین در خاورمیانه نشان داد که مثلث شیعی خامنه‌ای – سیستانی – نصرالله بر خاورمیانه سایه خود را سنگین‌تر کرده‌اند و حماس – حزب‌الله – انصارالله در جهان عرب به وزنه بدل شده‌اند.
احتمالا اندیشکده‌ها و مراکز بهم متصل و استراتژی‌ساز در امریکا برای تغییر وضعیت پیچیده پیش‌آمده در خاورمیانه تلاش و در به قدرت رسیدن یک جمهوری‌خواه کمک کنند.
در دراز مدت حامیان فلسطین فروپاشی تدریجی اسرائیل را تارگیت تعیین کرده‌اند و چنین به نظر می‌رسد که جنگ غزه، امکانات و ظرفیت برای رسیدن به آن هدف را در جبهه حامیان فلسطین ارتقاء دهد؛
بماند که طرح اقتصادی اعراب – اسرائیل معلق شد.
فشار مداخلات غرب در جنگ اکراین کاهش یافت و حالا زلنسکی در کانون توجه غرب نیست و پوتین می‌تواند برای بازپس‌گیری حیات خلوت خود در شرق اروپا کمتر هزینه کند.

مصطفی حسینی پروانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟