سناتور امریکایی: سازمان ملل کمک‌های‌اش به افغانستان را متوقف کند

  • انتشار: ۲۴ حوت ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 175227

به‌دنبال نگرانی برخی از مقام‌های امریکایی و نماینده‌گان این کشور مبنی بر بهره‌گیری طالبان از کمک‌های جهانی، مارکو روبیو، یک سناتور ایالات متحده با ارایه طرحی خواستار توقف کمک‌های مالی واشنگتن از طریق سازمان ملل به افغانستان شد.

روبیو این موضوع را چهارشنبه‌شب، ۲۳ حوت در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز بیان کرده است.

به گفته وی، تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که کمک‌های بشر دوستانه به‌هدف تقویت «گروه‌های تروریستی» به مصرف نمی‌رسد، باید سازمان ملل کمک‌های‌اش به افغانستان زیر سلطه طالبان را متوقف کند.

روبیو افزود: «تا زمانی که مطمئن شویم، باید از کمک به سازمان ملل خودداری کنیم.»

این سناتور امریکایی تاکید کرد که پول واشنگتن نباید برای تقویت رژیم طالبان هزینه شود.

گفتنی است که پیش از این نیز مقام‌های امریکایی و نماینده‌گان کانگرس این کشور در مورد سوءاستفاده طالبان از کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به‌ویژه ایالات متحده نگرانی کرده بودند.

این در حالی است جان سوپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) هم در ماه عقرب سال جاری گفته بود که طالبان یک بخش عمده کمک‌های آن کشور را در راستای منافع خود به‌ کار می‌برند.

وی در آن زمان با ارایه یک گزارش هشت صفحه‌ای‌ این اداره به مجلس سنای امریکا تصریح کرده بود که طالبان در حال منحرف کردن کمک‌های امریکا هستند و یا در غیر این صورت از مقدار قابل توجهی این پول‌ها بهره‌مند می‌شوند.

به باور سوپکو، مقام‌های طالبان نهادهای مددرسان را برای استخدام افرادشان زیر فشار قرار می‌دهند و حتا در انتخاب مناطق برای تطبیق پروژه‌ها مداخله می‌کنند.

براساس آخرین گزارش اداره سیگار، ایالات متحد در دو سال اخیر بیش از ۱۱ میلیارد دالر به افغانستان زیر سلطه طالبان کمک کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟