سلطان برکات: طالبان از تحمیل جهل بالای دختران افغانستانی در برابر خدا پاسخگو هستند

  • انتشار: ۱۵ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 176771

سلطان برکات، رییس مرکز مطالعات منازعه و بشردوستانه دوحه و استاد دانشگاه با انتقاد شدید از ادامه ممنوعیت دختران از آموزش و تحصیل توسط طالبان در افغانستان می‌گوید که رهبران این گروه از تحمیل جهل و نادانی علیه دختران افغانستانی در برابر خداوند پاسخگو هستند.

برکات این موضوع را در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه، ۱۴ حمل در وب‌سایت انگلیسی شبکه الجزیره نشر شد، بیان کرده است.

به گفته وی، آغاز یک سال تعلیمی جدید بدون حضور دختران در افغانستان، نشان می‌دهد که طالبان شرایط بازگشت دختران به مکاتب را نمی‌توانند فراهم کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرده که ادامه ممانعت دختران از آموزش با ادعای طالبان مبنی بر ایجاد جامعه‌ای با تفکیک جنسیتی در تضاد است.

رییس مرکز مطالعات منازعه و بشردوستانه دوحه با اشاره به محرومیت دختران از آموزش در دور نخست سلطه طالبان بر افغانستان، خاطرنشان کرده است که این بار مردم افغانستان به این گروه اعتماد کرده‌اند.

سلطان برکات که در چند دور میزبان گفت‌وگوی‌های صلح میان هیأت طالبان و دولت پیشین افغانستان بود، در این مقاله از رهبران این گروه خواسته است تا به اعتماد مردم ارزش قایل شوند و آن را تنها برای اهداف «بی‌معنی سیاسی» خود استفاده نکنند.

وی تصریح کرده است: «با ورود به هفته آخر ماه رمضان، لحظه خوبی برای تامل در اهمیت وفای به عهد است. آن رهبرانی که مدعی اجرای اراده الهی هستند، مسوولیت تحقق وعده داده شده به میلیون‌ها دختر دانش‌آموز بی‌گناه افغانستانی را دارند؛ دخترانی که خود را مظلوم و از حق آموزش محروم می‌بینند.»

برکات خاطرنشان کرده است که ناتوانی طالبان در زمینه فراهم‌سازی زمینه آموزش و تحصیل به دختران در افغانستان حامل این پیام به جهان است که این گروه قابل اعتماد نیست.

گفتنی است که طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، در کنار سایر محدودیت‌ها، مکاتب بالاتر از صنف ششم و دانشگاه‌ها را به روی دختران بسته کرده‌اند.

طالبان پس از این اقدام‌شان تعهد کرده‌اند که زمینه آموزش و تحصیل را برای دختران افغانستانی فراهم می‌کنند.

به‌رغم فشارهای ملی و بین‌المللی این گروه با گذشت بیش از دو سال هنوز زمینه آموزش دختران را مهیا نکرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟