سازمان ملل: ۱۹ درصد غذای جهان هدر می رود در حالی که ۷۸۳ میلیون نفر با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند

  • انتشار: ۹ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 176440

گزارش جدید سازمان ملل نشان می‌دهد: جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۹ درصد از تولید مواد غذایی خود یعنی حدود ۱.۰۵ میلیارد تن را هدر داده است.

به نقل از العربی الجدید، گزارش شاخص ضایعات غذایی منتشره توسط «برنامه محیط زیست سازمان ملل» که روز چهارشنبه منتشر شد، پیشرفت کشورها را در کاهش ضایعات مواد غذایی تا سال ۲۰۳۰ به نصف نشان می‌دهد.

سازمان ملل متحد اعلام کرد تعداد کشورهایی که گزارش‌هایی درباره این شاخص ارائه کرده‌اند نسبت به گزارش اول در سال ۲۰۲۱ تقریباً دو برابر شده است که برآورد می‌شود ۱۷ درصد از مواد غذایی تولید شده در جهان در سال ۲۰۱۹، یعنی ۱.۰۳ میلیارد تن، هدر رفته است.

نویسندگان این گزارش به دلیل فقدان داده‌های کافی از بسیاری از کشورها، نسبت به مقایسه مستقیم هشدار دادند.

این گزارش توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل و برنامه اقدام پسماند و منابع (RAAP) که یک موسسه خیریه بین‌المللی است، تهیه شده است.

محققان پس از تجزیه و تحلیل داده‌های کشور در مورد خانواده‌ها، خدمات غذایی و خرده فروشان دریافتند که هر فرد سالانه حدود ۷۹ کیلوگرم غذا را هدر می‌دهد، به این معنی که روزانه حداقل یک میلیارد وعده غذایی در سراسر جهان هدر می‌رود.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد بیشتر زباله‌ها (۶۰ درصد آن) در خانه‌ها، حدود ۲۸ درصد در ز رستوران‌ها و حدود ۱۲ درصد در خرده فروشی‌ها تولید می‌شود.

در این گزارش آمده است که بسیاری از دولت‌ها، گروه‌های منطقه‌ای و صنعتی از شراکت‌ بخش دولتی و خصوصی برای کاهش ضایعات مواد غذایی استفاده می‌کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که توزیع مجدد مواد غذایی، از جمله اهدای غذای مازاد به بانک‌های مواد غذایی و موسسات خیریه، برای مقابله با ضایعات مواد غذایی در بین خرده فروشان مهم است.

نویسندگان این گزارش تاکید کردند تفاوت بین سرانه ضایعات غذای خانگی بین کشورهای با درآمد بالا و پایین به طرز شگفت‌آوری اندک است.

«ریچارد سوانل»، مدیر برنامه اقدام پسماند و منابع اعلام کرد، این امر نشان می‌دهد که ضایعات مواد غذایی «مشکل جهان ثروتمند نیست، بلکه یک مشکل جهانی است.»

وی افزود: داده‌ها در این مورد روشن است: این یک مشکل در سراسر جهان است و این مشکلی است که همه ما فردا می‌توانیم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش اثرات زیست محیطی و رفع گرسنگی به آن بپردازیم.

از دور ریز مواد غذایی و ضایعات آن بین ۸ تا ۱۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند که در رتبه سوم پس از چین و امریکا قرار دارد.

«برایان ان. رو»، پژوهشگر ضایعات غذایی در دانشگاه ایالتی اوهایو که در این گزارش نقشی نداشت، گفت که این شاخص برای رسیدگی به ضایعات مواد غذایی مهم است.

وی تصریح کرد: نکته اصلی این است که کاهش میزان هدر رفت مواد غذایی راهی است که می تواند نتایج مطلوب بسیاری را به دنبال داشته باشد، از جمله: حفظ منابع، کاهش آسیب‌های زیست محیطی، افزایش امنیت غذایی و در دسترس قرار دادن زمین‌های بیشتر برای استفاده‌های غیر از دفن زباله و تولید غذا.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟