زنان محروم افغانستان: همه در مقابل آپارتاید جنسیتی و ظلم طالبان سکوت اختیار کرده‌اند

  • انتشار: ۱۹ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 177072

گروهی از فعالان حقوق زن زیر نام زنان محروم افغانستان می‌گوید که به‌رغم موجودیت صدها نهاد مدافع حقوق زنان در جهان، اما همه آن‌ها در برابر آپارتاید جنسیتی و ظلم طالبان در مقابل زنان افغانستانی خاموشی اختیار کرده‌اند.

این گروه جمعه‌شب، ۱۷ حمل در بیانیه‌ای با اشاره به اظهارات اخیر ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان که در آن گفته بود زنان را در ملاءعام شلاق می‌زنند، نگاشته که جهان هیچ‌گونه واکنشی در این مورد نشان نداده است.

در این بیانیه‌ آمده است: «تبعیض جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت به‌رسمیت شناخته شود، جهان شاهد است که زنان افغانستانی در ۲۰ سال گذشته برای دومین بار با آپارتاید جنسیتی روبه‌رو شده‌اند. طالبان طی یک معامله با زور رژیم دموکراسی در افغانستان را به رژیم استبدادی تغییر داده و عملا زنان این سرزمین را هدف قرار داده‌اند.»

در این بیانیه تاکید شده که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، این گروه با نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی زنان افغانستانی را بدون هیچ جرمی به زندان خانه‌گی محکوم کرده است.

به گفته این گروه از فعالان حقوق زن، با آن‌که کشورهای همسایه در مبارزه با آپارتاید جنسیتی در افغانسان نقش مهمی دارند، اما به‌جای مبارزه با این پدیده، عملاً وارد تعامل با رژیم طالبان شده‌اند.

در اعلامیه زنان محروم افغانستان همچنان آمده است: «ما زنان افغانستانی خواستار به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی از سوی سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق زن و حقوق بشری هستیم. اگر قانون نقض می‌شود، این وظیفه نهادهای طرح‌کننده آن است تا جلو آن را بگیرد.»

این گروه همچنان خواستار عملی شدن سندهای بین‌المللی در مورد رفع تبعیض علیه زنان از سوی جامعه جهانی شده است.

گفتنی است که طالبان در بیش از دو سال گذشته محدویت‌های زیادی را علیه شهروندان کشور، به‌ویژه زنان وضع کرده‌اند.

این در حالی است که چند روز پیش نیز حرکت اعتراضی زنان زیر نام «جنبش زنان به سوی آزادی» مقیم تهران با انتقاد از ادامه بازداشت خودسرانه زنان و دختران از سوی طالبان، از جامعه جهانی خواسته بودند که «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان را به‌‌رسمیت بشناسد.

این جنبش سه‌شنبه‌شب، ۱۴ حمل با نشر بیانیه‌ای گفته بود که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، زنان و دختران افغانستانی به بهانه‌های مختلف از خانه، جاده‌ها و مکان‌های عمومی بازداشت و زندانی شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟