روسیه از طالبان برای شرکت در نشست کازان دعوت کرد

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 179671

دیمیتری ژیرنوف؛ سفیر روسیه در کابل در دیدار با مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی ریاست‌الوزرای طالبان از وی دعوت کرده که در نشست «کازان» تاتارستان که قرار است در آینده نزدیک در روسیه برگزار شود، شرکت کند.

در خبرنامه‌ای که در صفحه ایکس ارگ منتشر شده آمده‌است که این دیدار روز یکشنبه، ۱۶ ثور انجام شده و در آن سفیر روسیه اعلام آمادگی کرده که کشورش در بخش‌های مختلف با افغانستان آماده همکاری و گسترش روابط است.

خبرنامه افزوده که سفیر روسیه، همکاری و تعامل دو جانبه طالبان و روسیه را در ثبات منطقه و توسعه اقتصادی افغانستان کمک‌کننده عنوان کرده‌است. او همچنین گفته‌است: «مسکو در جلسات مهم به نظریات امارت اسلامی ارزش میدهد».

ارگ گفته که سفیر روسیه در این دیدار ضمن دعوت از معاون ریاست‌الوزرای طالبان برای اشتراک در نشست کازان، درباره این نشست به وی معلومات داده‌است.

معاون سیاسی ریاست‌الوزرای طالبان در این دیدار گفته که روابط کابل با مسکو به منفعت هر دو جانب است و می تواند سبب ثبات و پیشرفت در منطقه گردد. او این مناسبات را «دوستانه» خوانده و همزمان خواهان سرمایه‌گذاری تاجران روسی در افغانستان شده‌است.

پنجمین نشست «فرمت مسکو» در شهر کازان روسیه در ماه میزان سال ۱۴۰۲ برگزار شد و امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان نیز در آن اشتراک کرده بود. شرکت‌کنندگان این نشست در اعلامیه پایانی این نشست گفتند که هیچ پیشرفتی در راستای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است.

در این نشست علاوه بر طالبان، نمایندگان کشورهای هند، ایران، قزاقستان، چین، قرغیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان شرکت کرده بودند اما از جناح‌ها و احزاب سیاسی مخالف طالبان هیچ کسی در آن دعوت نشده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟