روسیه، اوکراین و متحدان غربی‌اش را به دست‌داشتن در حمله به سالن کنسرت مسکو متهم کرد

  • انتشار: ۸ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 176338

الکساندر بورتنیکوف، رییس سرویس امنیت فدرال روسیه گفته که معتقد است اوکراین به همراه ایالات متحده و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت که منجر به کشته‌شدن حداقل ۱۳۹ نفر شد، دست داشتند.

اوکراین بارها هرگونه ارتباط با حمله‌ی روز جمعه را رد کرده و بریتانیا نیز این اظهارات را «کاملا مزخرف» توصیف کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

براساس گزارش رویترز، بروتنیکوف در مصاحبه‌ی تلویزیونی گفته است: «ما معتقدیم که آماده‌سازی این عملیات را تندروهای اسلام‌گرا به عهده داشته‌اند و تسهیلات آن را سرویس‌های ویژه‌ی غربی تأمین کرده‌اند.» وی افزوده است: «سرویس‌های ویژه‌ی اوکراین مستقیما با این حمله ارتباط دارند.»

بورتنیکوف در پاسخ به پرسش خبرنگاران روسی که آیا اوکراین و متحدانش، ایالات متحده و بریتانیا، در حمله به سالن کنسرت داست داشته‌اند یا خیر، گفت: «ما فکر می‌کنیم که این‌طور است. این اطلاعات کلی است.»

بورتنیکوف که از سال ۲۰۰۸ ریاست سرویس امنیت فدرال را بر عهده دارد، گفته است که روسیه هنوز مشخصا آمران مرگ‌بارترین حمله در داخل روسیه در دودهه‌ی گذشته را شناسایی نکرده، اما گفته است که اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهد شد.

او برای ادعاهای خود مدرکی ارائه نکرد؛ ادعاهایی که تندروهای مسکو می‌توانند با استناد به آن تشدید جنگ در اوکراین و ناکامی سرویس‌های امنیتی روسیه را توجیه کنند.

از زمان آغاز حمله‌ی روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، کرملین غرب و به‌ویژه امریکا و بریتانیا را دشمنانی خوانده که با انگیزه‌ی نابودی روسیه از اوکراین حمایت می‌کنند.

روسیه بارها گفته که انفجار در خطوط لوله‌ی گاز نورد استریم در زیر دریای بالتیک در سپتامبر ۲۰۲۲ توسط ایالات متحده و بریتانیا انجام شده است. واشنگتن و لندن این اتهامات را رد کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟