روز جهانی حق آگاهی از واقعیت؛ رینا امیری خواستار احترام به حقوق شهروندان افغانستان شد

  • انتشار: ۶ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 176124

رینا امیری، نماینده‌ ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان از طالبان خواسته است تا به حقوق همه شهروندان کشور احترام بگذارند.

امیری این اظهارات را روز دوشنبه، ۶ حمل به مناسبت روز جهانی «حق آگاهی از واقعیت‌های مربوط به نقض فاحش حقوق بشر و احترام به کرامت قربانیان» در صفحه ایکس خود نوشته است.

او افزوده است: «از طالبان می‌خواهیم در برابر خانواده‌های که برای یافتن حقیقت در مورد محل نگهداری عزیزان‌شان که از سوی نیروهای آنان بازداشت شده‌اند و همچنان آن خانواده‌های که اعضای آن‌ها ناپدید هستند و مبارزه می‌کنند، پاسخ‌گو باشند.»

سازمان ملل متحد ۲۴ مارچ را روز جهانی «حق آگاهی از واقعیت‌های مربوط به نقض فاحش حقوق بشر و احترام به کرامت قربانیان» نام‌گذاری کرده است.

این روز از سال ۲۰۱۰ به این‌سو به هدف «حرمت‌گذاری برای قربانیان نقض مستمر و فاحش حقوق بشر و تاکید بر اهمیت حق آگاهی از واقعیت و برخورداری از عدالت» تجلیل می‌شود.

امیری در حالی خواستار حرمت‌گذاری طالبان به حقوق شهروندان شده که رواداری، یک نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشری در افغانستان چند روز پیش گزارش داد که وضعیت حقوق بشر در این کشور در ابعاد گوناگون بدتر شده است.

به گفته این نهاد، افزون بر نقض حق حیات، بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی، شکنجه، بدرفتاری و کشتن زندانیان، ناپدید کردن اجباری و اجرای مجازات ظالمانه و غیرانسانی توسط طالبان، بیانگر وضعیت وخیم و فاجعه‌بار حقوق بشر در افغانستان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟