رهبر طالبان ملاقات نمایندگان این گروه در قطر با مقامات خارجی را ممنوع کرد

  • انتشار: ۲۸ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 177881

هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان طی نامه‌ای به مسوولان دفتر سیاسی این گروه در قطر، آنان را از «ملاقات‌های خودسرانه آشکار و پنهان» با مقامات خارجی منع کرده‌است.

در این نامه که امروز سه‌شنبه، ۲۸ حمل به رسانه‌ها درز کرده، دلیل ممنوع شدن دیدار نمایندگان دفتر سیاسی طالبان جلوگیری از بروز شکاف در صفوف طالبان عنوان شده است.

در همین حال برخی منابع در قندهار می‌گویند این تصمیم در جلسه‌ای به رهبری آخوندزاده در این ولایت گرفته شده و در آن به جلوگیری از اقدامات «مغرضانه و خودسرانه» در صفوف طالبان تاکید شده است. به گفته منبع، در این نشست به دیدارها و نشست‌های وزیر دفاع و مقام‌های اداره استخبارات در دفتر سیاسی طالبان در دوحه با نمایندگان کشورها اشاره شده است.

در نشست طالبان در قندهار به رهبری ملاهبت‌الله آخندزاده تصمیم گرفته شد که دفتر سیاسی طالبان در قطر نباید به صورت «خودسرانه» با نمایندگان خارجی دیدار کند.

رهبر طالبان همچنان دستور داده است که جزییات دیدارهای دفتر سیاسی طالبان در قطر با خارجی‌ها و همچنین جزییات دیدارهای مقام‌های طالبان، که از کابل به دوحه سفر می‌کنند، باید چند روز قبل با دفتر او در قندهار شریک شود و اگر از پاسخی از این دفتر دریافت نکردند، مقام‌های طالبان هیچ کاری نکنند.

در نشست طالبان در قندهار تاکید شده در صورتی که این کار صورت نگیرد، نه تنها سرپیچی از حکم «امیرالمومنین» طالبان به حساب می‌آید، بلکه «برای دشمن در صفوف مقدس امارت اسلامی راه را باز می‌کند تا شکاف و اختلاف ایجاد کند».

در این نشست همچنین گفته شد که هدف «دشمنان» طالبان تنها این نیست که توسط داعش رهبران طالبان را هدف قرار دهد، بلکه هدف اصلی‌شان این است که با ایجاد اختلاف در صفوف طالبان، خودشان را جابه‌جا کنند و سپس با تقسیم کردن طالبان به چند گروه به اهداف خود برسند.

به گفته منابع، در پی این جلسه دفتر ملاهبت‌الله آخندزاده، حکمی به دفتر سیاسی این گروه در قطر ارسال کرده و گفته که تمام اعضای این دفتر مکلف به اطاعت از این حکم هستند.

در حکمی که دفتر رهبر طالبان به دفتر سیاسی این گروه در قطر ارسال شده، آمده است که با وجود درخواست مکرر طالبان، هنوز کرسی افغانستان در سامان ملل به طالبان واگذار نشده است؛ اما برای تعیین نماینده ویژه تلاش می‌کنند که این اقدام به هیچ صورت برای طالبان قابل قبول نیست.

این تصمیم رهبر طالبان در پی رفت و آمد شماری از رهبران طالبان از جمله محمدیعقوب مجاهد؛ وزیر دفاع، عبدالحق وثیق؛ رییس عمومی استخبارات طالبان و امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان به قطر گرفته شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟