رهبر طالبان خواستار از سرگیری تعامل با حکومت جدید پاکستان شده است

  • انتشار: ۲۴ حوت ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 175249

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان از عبیدالرحمن نظامانی،‌ سفیر پاکستان در کابل خواسته است تا پیام او را برای از سرگیری تعامل میان دوطرف به حکومت جدید آن کشور انتقال دهد.

اکسپرس تربیون چهارشنبه‌شب، ۲۳ حوت به نقل از منابع پاکستانی گزارش داده که پیام هبت‌الله آخوندزاده از طریق والی قندهار به عبیدالرحمن نظامانی شریک ساخته شده است.

بربنیاد این گزارش، طالبان با حکومت جدید شهباز شریف تماس گرفته‌اند و خواستار گفت‌وگو درباره مسایلی شده‌اند که روابط دوطرف را به تنش کشیده است.

به گفته منابع،‌ سفیر پاکستان وعده داده است که برای رساندن پیام ملا هبت‌الله به رهبران حکومت جدید آن کشور، به زودی به اسلام‌آباد برمی‌گردد.

براساس این گزارش، هرچند روابط مقام‌های پاکستانی و طالبان قطع شده است، اما دوطرف به‌گونه غیررسمی از طریق واسطه‌ها ارتباط دارند.

سفر مولانا فضل‌الرحمن،‌ رهبر جماعت علمای اسلام پاکستان به کابل بخشی از کانال‌های ارتباط غیررسمی برای حل اختلافات دوطرف بوده است.

این در حالی است که روز گذشته طالبان اعلام کردند که ملا شیرین آخوند، والی این گروه در قندهار در دیدارش با عبیدالرحمان نظامانی، سفیر پاکستان در کابل گفته است که دولت جدید آن کشور باید فضای «روابط دوجانبه» را ایجاد کند.

ملا محمدعلی حنفی، مشهور به ملا شیرین آخوند، از افراد نزدیک به رهبری طالبان بوده و پیش از این با اسلام‌آباد و تی‌تی‌پی تماس نزدیک داشته است.

طالبان در بیش از دوونیم سال گذشته روابط پرتنش با پاکستان داشته‌اند.

اسلام‌آباد ادعا می‌کند که جنگ‌جویان تی‌تی‌پی، حملات خود در پاکستان را از خاک افغانستان سازمان‌دهی می‌کنند و در داخل آن کشور دارای سرپناه امن هستند.

طالبان اما این ادعا همواره را رد کرده است و گفته‌اند که به هیچ گروهی اجازه‌ استفاده از خاک افغانستان را علیه سایر کشورها نمی‌دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟