درانی: پاکستان بیشتر از هند از افغانستان آسیب دیده است

  • انتشار: ۶ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 178753

آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان با اشاره به افزایش حملات انتحاری و حملات شبه‌نظامیان تی‌تی‌پی در این کشور مدعی شده که پاکستان از نظر اقتصادی و امنیت بیشتر از سه جنگی که با هند داشت، از افغانستان آسیب دیده است.

درانی این اظهارات را روز چهارشنبه، ۵ ثور در یک نشست بین‌المللی یک روزه زیر نام «پاکستان در چشم‌انداز ژئوپلیتیک در حال ظهور» که از سوی موسسه مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد (آی‌اس‌اس‌آی) و موسسه آلمانی «فردریش‌ ایبرت» سازماندهی شده بود، بیان کرده است.

وی افزوده است که طی دو دهه گذشته بیش از ۸۰ هزار پاکستانی در جنگ با تروریسم کشته شده‌اند و این روند هنوز ادامه دارد.

درانی خاطرنشان کرده است: «حملات تحریک طالبان پاکستانی به مناطق مرزی پاکستان ۶۵ درصد و حملات انتحاری ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.»

براساس بیانیه انجمن دفاع پاکستان، درانی در این نشست اذعان کرده که در کنار کشته شدن ۸۰ هزار شهروند این کشور به‌شمول هشت هزار نظامی، حدود ۱۵۰ میلیارد دالر نیز آسیب اقتصادی دیده است.

به باور این مقام پاکستانی، بیشتر اعضای تی‌تی‌پی حملات‌شان بر نظامیان این کشور را در خاک افغانستان زیر سلطه طالبان برنامه‌ریزی می‌کنند.

درانی همچنان آن‌چه مشارکت شهروندان افغانستانی در جنگ علیه نیروهای پاکستانی عنوان کرده، ابراز نگرانی کرده است.

نماینده ویژه پاکستان تصریح کرده است: «پس از خروج نیروهای خارجی این امید وجود داشت که صلح در افغانستان سبب صلح در منطقه شود، اما چنین انتظاراتی کوتاه‎مدت بود.»

بربنیاد اطلاعات، برخی دیگری از شرکت‌کننده‌گان این نشست، بر رفع محدودیت‌های آموزشی و کاری که توسط طالبان علیه زنان افغان اعمال شده است، تاکید کرده‌اند.

این در حالی است که پیش از این هم مقام‌ها در اسلام‌آباد بارها مدعی شده بودند که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، حملات شبه‌نظامیان بر نیروهای امنیتی پاکستان به‌گونه بی‌پیشنه‌ای افزایش یافته است.

پیشتر رییس جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان در یک بیانیه مشترک گفته‌ بودند که وجود «گروه‌های تروریستی» در افغانستان تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟