داستان واقعیِ بابانوئل افسانه ای

  • انتشار: ۱۰ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 102860

شاید خیلی ها فکر می کنند بابانوئل یک افسانه و چیزی ساخته ی ذهن افراد، جهت فریب دادن بچه ها برای خوش گذشتن ایام عید به آنها باشد. اما خوب است بدانیم که در پس هر قصه و افسانه ای شاید حقیقتی نهفته باشد.

داستان بابانوئل به سالیان سال پیش بر می‌گردد، به کشیشی به نام سنت نیکولاس که تصور می‌ شود سر چشمه این داستان است. این کشیش در قرن چهارم میلادی در اروپا و در محله ی میرا (ترکیه امروزی) زندگی می‌کرده است.

بابانوئل افسانه ای
بابانوئل افسانه ای

سنت نیکولاس در سن جوانی ثروت عظیمی از والدینش به ارث برد و به این شهرت داشت که شب ها به صورت مخفیانه به فقرا کمک می کند و به آنها هدیه می دهد.

داستان های زیادی در خصوص نیکولاس مقدس یا همان سنت نیکولاس وجود دارد که ریشه آنها معلوم نیست که حقیقت دارند یا خیر.

یکی از معروف ترین داستانهای مربوط به این کشیش مقدس به قرار زیر است:

در زمان سنت نیکولاس مرد فقیری زندگی می کرد که سه دختر داشت و هزینه کافی برای تامین مخارج جهیزیه آنها را نداشت و دخترهایش نمی‌توانستند ازدواج کنند.

یک شب، نیکولاس کشیش به صورت مخفیانه به خانه آن مرد رفت و کیسه‌ ای که از سکه های طلا پر کرده بود را از لوله بخاری وارد خانه آن مرد نمود.

یکی از دخترها که کنار شومینه در حال خشک کردن جوراب هایش بود این کیسه را دید و بسیار خوشحال شد، به واسطه کمک سنت نیکولاس به این خانواده و به برکت کیسه طلا، دختر بزرگتر ازدواج کرد.

قضیه وارد شدن کیسه طلا از لوله بخاری برای بار دوم و دختر دوم آن مرد فقیر هم تکرار شد و پدر آن‌ها تصمیم گرفت کسی را که پول فرستاده، پیدا کند.

بنابراین هر شب، کنار شومینه منتظر می‌ نشست تا زمانی که نیکولاس، کیسه زر سوم را داخل دودکش می‌انداخت، او را پیدا کرد. نیکولاس از او خواهش کرد که به کسی چیزی نگوید چون نمی‌خواست توجه دیگران را جلب کند.

هر چند که مرد خیلی سعی کرد که از این اتفاق به کسی چیزی نگوید اما به زودی خبر این ماجرا در همه جا پخش شد و هر وقت به کسی هدیه‌ای مخفیانه می‌‎رسید، همه می‌گفتند شاید کار سنت نیکولاس باشد.

سنت نیکولاس و دریانوردان

نیکولاس مقدس، نه تنها قدیس کودکان، که قدیس دریانوردان هم بوده است. افسانه‌ های مختلفی از او سینه به سینه چرخیده است یکی دیگر از این داستان ها این است که گفته می شود نیکولاس، دریانوردانی که گرفتار طوفان می ‌شوند را هم نجات می‌دهد.

تاریخ دقیق از دنیا رفتن سنت نیکولاس را کسی نمی داند اما به احتمال زیاد در شش ماه دسامبر میان سال های۳۴۵ تا ۳۵۲ میلادی بوده است.

بابانوئل افسانه ای
بابانوئل افسانه ای

گفته شده است که در سال ۱۰۸۷، دریانوردان ایتالیایی استخوان‌های او را می‌دزدند که اکنون، در کلیسایی به نام سنت نیکولاس در ایتالیا نگهداری می‌شود.

دریانوردان بندر باری، در جشنی که به نام سنت نیکولاس در روز شش دسامبر برگزار می شود، مجسمه او را از کلیسا تا دریا حمل می‌کنند تا آب دریا را متبرک کند و دریانوردان را از غرق شدن در دریا حفظ نماید.

تبدیل شدن سنت نیکولاس به بابانوئل

تاریخ بابانوئل و به کار بردن واژه سانتا کلاوس که فارسی زبانان به بابانوئل ترجمه کرده اند در حقیقت از قرن شانزدهم میلادی، در شمال اروپا آغاز شد.

بعد از این که مسیحیت یک سری اصلاحات را در دین خود اعمال کرد. داستان های مربوط به سنت نیکولاس نیز محبوبیت خود را کم کم از دست دادند، اما در داستان‌ های کریسمس، یک نفر باید می بود که هدیه کودکان را بیاورد! به همین خاطر در هر کشوری، شخصیتی را به‌جای وی جایگزین کردند.

در کشور انگلستان، به‌ جای نیکولاس مقدس، مرد کریسمس یا پدر کریسمس و در فرانسه، بابانوئل را جایگزین کردند.

در کشورهایی مانند آلمان و اتریش، شخصیتی جایگزین سنت نیکولاس شد با موهای طلایی و چهره ای شبیه فرشتگان که بال داشت و نمادی از کودکی حضرت مسیح بود.

در گذشته، مردم در آمریکا او را به نام مسیح مهربان می شناختند و در کشور هلند، به ‌جای سنت نیکولاس، سینتر کلاس گفته می‌شد که یک جورهایی تغییر یافتۀ همان سنت نیکولاس بود و اکنون هم با نام سانتا کلاوس خوانده می‌شود.

سورتمه بابانوئل و گوزن های شمالی

کشورهای بسیاری در جهان و به خصوص در اروپا، هر ساله روز ۶ ماه دسامبر را با نام روز سنت نیکولاس، جشن می‌گیرند. کودکان در کشور هلند و دیگر کشورهای اروپایی، کفش یا جوراب خود را جایی می‌گذارند تا بابانوئل آن را با هدیه پر کند.

آن‌ها بر این عقیده اند که اگر در جوراب یا کفش خود، هویج یا یونجه بگذارند، گوزن‌ های بابانوئل، آن ‌ها را پیدا می کنند و بابانوئل به ‌جای آن، آب‌ نبات یا خوراکی ‌های شیرین می گذارد.

بابانوئل افسانه ای
بابانوئل افسانه ای

سنت نیکولاس در زمان به حکومت رسیدن ملکه ویکتوریا مجددا محبوب شد و نویسندگان و شاعران زیادی در مود او نوشتند. در سال ۱۸۲۳، شعر معروفی دیدار با سنت نیکولاس یا شب قبل از کریسمس انتشار یافت.

این شعر معروف و زیبا سنت نیکولاس را به همراه هشت گوزن شمالی توصیف کرده است که هر یک از گوزن ‌ها را با یک اسم نام برده است. در حقیقت تاریخچه بابانوئل به همراه سورتمه و گوزن‌ ها از همین‌ شعر نشأت گرفته است.

برخی مردم بر این اعتقادند که بابانوئل در قطب شمال به همراه کوتوله‌های افسانه‌ای زندگی می ‌کند و صاحب بک کارگاه اسباب بازی است و در کشور فنلاند مردم بر این باورند که نام آن کشور، لاپلند است.

اما تقریباً بیشتر افراد گمان می کنند که بابانوئل در آسمان سوار بر سورتمه ای است که گوزن‌های شمالی آن را می کشند و شب‌ ها هدیه کودکان را در جوراب یا کیف آن‌ ها کنار تختشان، جلوی درخت کریسمس و یا کنار شومینه قرار می دهد.

اکثر کودکان در شب سال نو هدیه خود را در یافت می کنند اما در برخی کشور های دیگر، شب سنت نیکولاس هدیه کودکان .به آنها داده می شود.

تغییرات بابانوئل در سال جاری

بابا نوئل از گذشته ها تا کنون تغییری به آن صورت نداشته است و همان شکل و شمایلی که سال های پیش کودکان به عنوان بابانوئل می شناختند تا هنوز همان گونه است اما در این ایام به دلیل وجود کرونا نوع جشن گرفتن ها تغییر کرده است و حتی ارتباط بابانوئل با کودکان نیز به صورت آنلاین انجام می شود.