خواص گیاه بهمن

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 101125

گیاه بهمن یک گیاه دارویی فوق العاده مفید است و کاربردهای درمانی زیادی دارد.

بهمن، گیاهی علفی است که در نواحی کوهستانی رشد می کند.

ارتفاع این گیاه که عمری دو ساله دارد به ۴۰تا ۵۰ سانتیمتر می رسد، البته گاهی ارتفاع آن تا حدود ۷۰ سانتیمتر هم دیده شده است.

خواص گیاه بهمن
خواص گیاه بهمن

رنگ برگ های گیاه بهمن سبزی مایله به زرد است و شباهت زیادی به برگ های درخت آلو بخارا دارد.

برگ های این گیاه دارویی تا حدودی زبر هستتند و رگ های برگ های آن به صورت برجسته قابل رویت هستند.

سطح برگ های این گیاه درمانی از تارهایی به شکل خار پوشیده شده است. گل های گیاه بهمن به رنگ زرد است و دمی نسبتا دراز دارد که پوشیده از برگچه هایی است که در مجموع به شکل مخروطی درآمده اند و در قسمت بالای آن یک دسته گل قرار دارد.

این گیاه دارویی به دو نوع سرخ و سفید قابل تقسیم است. همان طور که گفته شد گیاه بهمن دارای خواص دارویی و درمانی زیادی می باشد.

در این نوشته به گیاه بهمن سرخ و بهمن سفید و همچنین خواص و کاربرد آنها پرداخته شده است.

قسمت های قابل استفاده بهمن

قسمت ریشه ی بهمن خواص دارویی و درمانی را در خود جای داده است. ریشه بهمن سرخ، به رنگ قرمز است، یعنی ظاهر آن سرخ تر از داخل آن است.

اما بهمن سفید ریشه اش در قسمت خارجی و داخلی سفید مایل به زرد است. بهمن سرخ و سفید، هر دو دارای خاصیت های مشابهی هستند تنها تفاوتی که در این میان وجود دارد این است که بهمن سرخ خواص درمانی قوی تری دارد و طبیعت آن گرم تر از نوع سفید است.

خواص گیاه بهمن
خواص گیاه بهمن

مزه ی ریشه گیاه بهمن سفید و سرخ شیرین است. ریشه ی گیاه بهمن شباهت زیادی به ریشه زردک دارد، فقط ریشه بهمن کمی سخت تر است و دارای کجی و نا همواری است، همچنین دارای بوی معطر و مطبوع نیز هست..

محل رویش بهمن در نواحی کوهستانی همچون استان های خراسان، همدان، کردستان، کرمانشاه ، گتوند، اشتران کوه و اطراف شهر پاسارگاد شیراز می باشد..

موارد مصرف ریشه بهمن در گذشته

در کتب تاریخی آمده است که از ریشه گیاه بهمن در یک جشن باستانی بهمنگان یا بهمنجه استفاده می شده است.

این جشن که در دومین روز ماه بهمن برگزار می شد. در گذشته از ریشه گیاه بهمن در هر غذایی استفاده می کردند، آنها معتقد بودند که خوردن بهمن به تقویت حافظه کمک می کند..

خاصیت چاق کنندگی

ریشه گیاه بهمن دارای خواص چاق کنندگی است. افرادی که قصد چاق شدن دارند۱۰ گرم از پودر ریشه گیاه بهمن را ناشتا با آب میل کنند.

همین طور می توانند ۲۰ گرم ریشه این گیاه را در آب بجوشانند و آن را صاف کرده و مقداری شکر و بادام شیرین به آن اضافه کرده و قبل از صبحانه به صورت ناشتا میل نمایند.

درمان بیماری های زنانه

ریشه این گیاه برای درمان بیماری های زنانه مانند از جمله ترشحات اضافی واژن مورد استفاده قرار می گیرد.

برای این هدف، ریشه این گیاره را در آب بجوشانید و مقداری زعفران به آن اضافه کنید و بعد این ترکیب را در رحم خود به صورت تنقیه داخل کنید.

همین طور برای درست کردن این محلول می توانید از پودر شده ی این گیاه استفاده کنید. این ترکیب باعث از بین رفتن رطوبت اضافی واژن شده و آن را خوشبو می کند.

خواص گیاه بهمن
خواص گیاه بهمن

خواص گیاه بهمن سرخ و سفید

ریشه ی گیاه بهمن از لحاظ طبیعت بر اساس طب سنتی گرم و خشک است و همان طور که گفته شد بهمن‌ های سرخ گرمتر هستند خواصی بیشتر از بهمن سفید دارند.

اگر گیاه بهمن را پودر کنید و با مقداری عسل و کمی نمک مخلو کنید و روی صورت تان بمالید جریان خون را در مویرگ های پوست صورت افزایش می دهد و رنگ صورت تان را زیبا می کند و کک و مک های آن را برطرف می نماید.

گیاه بهمن برای خفقان مفید است و خلط های بلغمی را از بین می برد..

گیاه بهمن باعث دفع سنگ کلیه و سنگهای مجاری ادرار می شود. برای از بین بردن سنگ مثانه و سنگ کلیه باید۱۰ گرم از این گیاه را در ۲۵۰ سی سی آ ب دم کنید و در ۳ نوبت بنوشید.

گیاهان بهمن سرخ و سفید بازکننده ی مجاری قلبی عروقی هستند، همچنین این گیاه برطرف کننده نفخ و گاز می باشد..

گیاه بهمن تقویت کننده قلب می باشد و افرادی که سکته قلبی نموده اند از دمکرده بهمن سرخ بنوشند..

همچنین برای درمان بیماری یرقان از دمکرده این گیاه استفاده می شود..

همان طور که در بالا گفته شد افرادی که به فکر فربه شدن هستند این دارو را بجوشانند و آب آن را صاف کرده با مقداری شکر چند روز ناشتا مصرف نمایند و همراه صبحانه نیز مقداری بادام شیرین میل کنند چاق و فربه می گردند.

مقدار خوراکی از پودر بهمن ۱۰ گرم است ولی اگر بصورت جوشانده استفاده شود تا بیست گرم می توانید میل کنید.

اگر بهمن را در آب بپزید و خوب پخته گردد و به شکل حلیم در آید و آب آن را باشکر ناشتا میل نمایید برای چاق شدن بدن بسیار نافع است..

خواص بهمن برای مردان

گیاه بهمن سرخ و سفید را به یک اندازه آسیاب نمایید و هر روز به میزان ده گرم از آن را با شربت سیب مخلوط نموده و میل نمایید.

این گیاه برای تقویت نیروی جنسی و افزایش اسپرم مردان نیز بسیار مفید است و شهوت را در مردان زیاد می کند..

 همین طور می توانید برای تقویت نیروی جنسی از دمکرده گیاه سرخ بهمن استفاده کنید و یا اینکه بهمن سرخ، دارچین، زنجبیل و بهمن سفید را به طور مساوی پودر نموده با عسل قاطی کنید روزی ۲ قاشق مصرف نمایند.

خواص گیاه بهمن برای زنان

خانم هایی که رحمشان دارای ترشحاتی بیشتر از حالت طبیعی باشد، گیاه دارویی بهمن را جوشانده با مقداری زعفران مخلوط نمایند و مانند شیاف استفاده کنند تا رطوبات را از رحم دفع نماید و رحم را خوش بو کند. می توان این عمل را با پودر خشک شده ی گیاه بهمن نیز انجام دهید.