خبرنگاران در تبعید: عبیدالله احمدی و رامین امیری هر چه زودتر باید از بند طالبان رها شوند

  • انتشار: ۹ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 176471

گروهی از خبرنگاران تبعیدی افغانستانی در امریکای شمالی و اروپا طی یک نامه سرگشاده از دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) خواسته‌اند تا از «هر طریق ممکن» زمینه آزادی رامین امیری و عبیدالله احمدی، دو خبرنگار محلی از بند طالبان را فراهم کند.

آنان روز پنج‌شنبه، ۹ حمل گفته‌اند که دلیل بازداشت و «ادامه سلب آزادی» هر دو خبرنگار از سوی طالبان تا کنون اعلام نشده است.

در اعلامیه آمده است: «سازمان ملل متحد، نهادهای زیر مجموعه‌ این سازمان و تمامی نهادهای مرتبط باید با فشار وارد کردن بالای گروه طالبان، از ادامه‌ بازداشت همکاران ما جلوگیری کنند.»

بربنیاد اعلامیه، سلب آزادی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای نقض جدی حقوق بشری بوده است و باید به‌عنوان جرایم جدی حقوق بشری شامل کارنامه‌ گروه طالبان شود.

آنان همچنان از ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان خواسته‌اند تا یکی از گزارش‌هایش را به وضعیت خبرنگاران و آزادی بیان در کشور اختصاص دهد.

براساس اعلامیه، طالبان اخیراً عبیدالله احمدی را در کندز و رامین امیری، مسوول تلویزیون جهانی صلح را در هرات بازداشت کرده‌اند.

چند روز پیش مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که در سال گذشته‌ خورشیدی ۱۳۹ مورد نقض حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران را ثبت کرده است و این آمار شامل ۸۰ مورد تهدید و ۵۹ مورد بازداشت می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟