خبرنگاران افغانستانی در تبعید خواهان منع اخراج همکاران‌شان از پاکستان شدند

  • انتشار: ۶ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینسیاست
  • شناسه مطلب: 176108

در حالی‌ که اخراج مهاجران و پناهجویان افغانستانی از پاکستان ادامه دارد، خبرنگاران افغانستان در تبعید از حکومت پاکستان خواسته‌اند که از اخراج خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستانی خودداری کند.

شماری از خبرنگاران افغانستان که در تبعید در اروپا و امریکایی شمالی به سر می‌برند، روز یک‌شنبه، ۵ حمل در یک نامه‌ سرگشاده از حکومت پاکستان خواسته‌اند که از اخراج خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستان خودداری کند.

آنان همچنین از کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خواسته که از اخراج خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستان از پاکستان جلوگیری کند.

در این نامه آمده است که حکومت پاکستان به همه‌ مهاجران افغانستان در آن کشور اطلاع داده است که مهلت حضور آنان «در هر حالتی» در ۱۵ اپریل سال‌ جاری میلادی به پایان می‌رسد و پس از آن به صورت اجباری اخراج خواهند شد.

امضاکنندگان این نامه گفته‌اند که اخراج خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستان از پاکستان، نقض صریح حقوق انسانی آنان بوده و ظلم بزرگی به جامعه‌ رسانه‌ای افغانستان است.

آنان گفته‌اند که این خبرنگاران در صورت اخراج از پاکستان، در افغانستان تحت تعقیب طالبان قرار خواهند گرفت و زندگی‌شان با خطرات جدی مواجه خواهد شد.

در این نامه آمده است که شماری از خبرنگارانی که در مرحله‌ اول اخراج مهاجران و پناهجویان بدون اسناد افغانستان از پاکستان، از این کشور اخراج شده‌اند، اکنون یا در زندان طالبان هستند و یا مخفیانه و پنهانی زندگی می‌کنند.

امضاکنندگان این نامه از حکومت پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خواسته‌اند که راهکاری در نظر بگیرند که بر اساس آن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستان تحت حفاظت قرار گیرند و از اخراج در امان بمانند.

آنان ابراز امیدواری کرده‌اند که حکومت جدید پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به این خواست آن‌ها توجه و از اخراج خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستان جلوگیری کنند.

وزارت داخله‌ پاکستان به تازگی به حکومت ایالتی پنجاب دستور داده است که مرحله دوم اخراج مهاجران افغانستان را از ۱۵ اپریل آغاز کند.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که در این مرحله دارندگان «کارت شهروندی افغانستان» (ای‌سی‌سی) اخراج می‌شوند.

پاکستان در نیمه‌ دوم سال گذشته میلادی مرحله‌ اول اخراج مهاجران بدون مدرک افغانستان را آغاز کرد.

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، پس از آغاز این مرحله، بیش از نیم میلیون مهاجر و پناهجو از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟