حمله به نیروگاه زاپروژیا در اوکراین؛ آژانس انرژی اتمی درباره‌ی «حادثه‌ی هسته‌ای» هشدار داد

  • انتشار: ۲۰ حمل ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 177247

رافائل ماریانو گروسی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی حمله‌ی پهپادی به نیروگاه زاپروژیا در اوکراین، نسبت به امکان وقوع یک «حادثه‌‌ی هسته‌ای بزرگ» هشدار داد.

گروسی این حمله را «نامعقول» خوانده و گفته است که حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای «مطلقا ممنوع» است.

بنابر گزارش ایندیپندنت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اندکی پس از گزارش حمله، کارشناسانی را به سه نقطه‌ی آسیب‌دیده اعزام کرد و این کارشناسان تأثیر فیزیکی انفجارهای پهپادی را تأیید کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هنگامی که نیروهای روسی روی سقف راکتور، واحد ۶ ایستاده بودند، با چیزی که به نظر می‌رسید پهپادی در حال نزدیک شدن است، مواجه شدند و به‌دنبال آن انفجاری در نزدیکی ساختمان راکتور رخ داد.»

تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بقایایی از پهپادها را در این مکان و دو نقطه‌ی دیگر در این سایت مشاهده کرده است. آثاری از لکه‌ی خون هم در یکی از مکان‌ها مشاهده شده که حاکی از زخمی شدن حداقل یک نفر است.

گروسی گفته است: «چنین حملات نامعقولی به میزان قابل توجهی خطر یک حادثه‌ی هسته‌ای بزرگ را افزایش می‌دهد و باید فورا متوقف شود.»

وی هشدار داده است که هیچ کدام از طرفین نباید با تصور بدست آوردن «منفعت نظامی یا سیاسی» به تأسیسات هسته‌ای حمله کنند.

گروسی افزوده است که مسئولان نظامی باید از «هرگونه اقدامی که اصول اولیه‌ی حفاظت از تأسیسات هسته‌ای را نقض می‌کند» خودداری کنند.

مقام‌های روسی که نیروگاه را تحت کنترل دارند، گفتند که هیچ خسارت یا تلفات جدی گزارش نشده و سطح تشعشعات در نیروگاه پس از حملات عادی است.

با این‌حال، مقا‌م‌های روسیه اوکراین را مسئول حملات پهپادهای نظامی خواندند.

یک مقام اطلاعاتی اوکراین اما این اتهامات را رد کرده و گفته است که کی‌یف هیچ ارتباطی با حملات به نیروگاه ندارد.

بنابر گزارش ایندیپندنت، آندری یوسف، سخن‌گوی اطلاعات اوکراین گفته است: «اوکراین در هیچ نوع تحریکات مسلحانه در قلمرو نیروگاه اتمی زاپوریژیا که به‌طور غیرقانونی توسط روسیه اشغال شده، دست ندارد.»
زاپوریژیا، بزرگ‌ترین تأسیسات هسته‌ای اروپا، چند روز پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ تصرف شد و از آن زمان درگیر آتش متقابل است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها نسبت به وقوع فاجعه‌ی هسته‌ای در این نیروگاه هشدار داده است. اوکراین و روسیه مرتبا یک‌دیگر را به حمله به این نیروگاه متهم کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟